Czym jest kanibalizacja treści i jaki ma wpływ na pozycjonowanie?

Kanibalizm brzmi dość przerażająco i w przypadku treści jest równie niebezpieczny. Kiedy tworzysz treści na swoją stronę, muszą być one zawsze oryginalne i unikatowe. W sytuacji, gdy na stronie powiela się ten sam tekst na różnych podstronach, witryna traci na wartości.

Kolokwialnie można powiedzieć, że treści się nawzajem “zjadają”. Oczywiście kanibalizacja może się pojawić nie tylko z powodu treści powtarzających się wewnątrz strony, ale również w sytuacji plagiatu, czyli zamieszczenia na stronie treści pochodzącej z innej witryny.

Kanibalizacja treści to nie tylko objaw duplikacji lub podobieństwa zawartości strony, pojawia się ona także w sytuacji, gdy te same słowa kluczowe są pozycjonowane na kilka podstron. Wyobraź sobie sytuację, w której masz przykładowego producenta np. czapek z daszkiem i jest to jego jedyny produkt. Taki producent chciałby umieścić na każdej podstronie swojej witryny hasło kluczowe “czapki z daszkiem”.

Wydaje się, że jest to dobry pomysł, w końcu jest to produkt, który sprzedaje. Jednak takie pozycjonowanie bardzo niekorzystnie wpłynie na działanie robotów, które nie będą wiedziały, który URL mają zamieszczać w wyszukiwaniach w pierwszej kolejności. Przez to w SERPach naprzemiennie pojawiać się będą różne podstrony, a internauci będą wyświetlać inne wyniki, co w efekcie może doprowadzić do bardzo słabych pozycji witryny w wyszukiwarce.

Czym jest kanibalizacja treści?

Każda strona, która pojawia się wyszukiwaniach Google’a najpierw jest dokładnie skanowana przez roboty. Sprawdzają wszystkie treści i w przypadku kiedy zauważą, że na stronie jest kilka podstron zoptymalizowanych na te same słowa kluczowe lub znajduje się na nich zduplikowany tekst, robot sam wybierze, którą z nich umieścić w wyszukiwaniach. Taka sytuacja powoduje, że prawidłowe pozycjonowanie strony może okazać się niemożliwe lub bardzo utrudnione. Może dojść do tego, że zamiast istotnej podstrony z kategorią produktu pojawi się wpis z bloga. Użytkownik internetu nie otrzyma wyszukiwania, na którym mu zależało i opuści stronę, tym samym Ty stracisz potencjalnego klienta.

Najczęstsze przyczyny kanibalizacji

Kanibalizacja treści może być spowodowana różnymi czynnikami. Poniżej wymieniamy kilka najczęstszych powodów, które prowadzą do kanibalizacji:

 

  • pozycjonowanie tych samych słów kluczowych na kilku podstronach
  • tworzenie podobnych podstron lub kategorii i duplikacja ich treści
  • powtarzające się meta title oraz meta description
  • treści z bloga duplikujące informacje ze strony
  • brak implementacji tagów kanonicznych
  • brak przekierowań 301, bądź ich nieprawidłowe działanie

Czy na Twojej stronie występuje, któryś z tych problemów? Jeśli tak, to znaczy, że jak najszybciej powinieneś wprowadzić zmiany, aby poprawić pozycjonowanie witryny. Wszystkich, którzy nie są pewni czy witryna jest wolna od kanibalizmów, zachęcamy do kontynuacji czytania, ponieważ w dalszej części opisujemy sposoby analizy strony pod kątem kanibalizacji treści.

Nie wiesz czy na Twojej stronie jest kanibalizacja treści? Sprawdź to!

Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona jest słabo widoczna i ma niewiele odsłon, mimo jakie starań wkładasz w jej pozycjonowanie? To odpowiedni czas, aby to ocenić. Poniżej przedstawimy kilka prostych sposobów na dokonanie analizy, czy Twoja strona jest ofiarą kanibalizacji. Dzięki nim dowiesz się, gdzie i jak znaleźć przyczyny kanibalizacji treści!

Google Search Console

Jest to najszybszy sposób, aby dowiedzieć się, czy Twoje podstrony są pozycjonowane na te same słowa kluczowe. Po zalogowaniu się do panelu GSC przejdź do sekcji “skuteczność”, która znajduje się w menu po lewej stronie. Poniżej wykresów, u dołu strony powinna znajdować się lista słów kluczowych, na które pozycjonowana jest Twoja strona. Kliknij, w któreś z nich, a na kolejnej stronie ukaże się link prowadzący do podstrony zoptymalizowanej na to konkretne słowo kluczowe. Jeśli znajduje się tam więcej niż jeden link, to znaczy, że więcej niż jedna podstrona jest zoptymalizowana na daną frazę i na Twojej stronie występuje kanibalizacja.

Screaming Frog

Jest to darmowy program (w darmowej wersji może przeskanować nawet 500 linków), który wskaże Ci m.in. tytuły stron, meta tag description, alty, nagłówki oraz duplikację treści. Wystarczy, że w górnym panelu wkleisz link do swojej witryny, a program wykona szczegółowe skanowanie strony.

Senuto

W Senuto możesz w łatwy sposób znaleźć linki URL, które powodują kanibalizację. Jest to strona, która oferuje 14-dniowy okres próbny, dzięki czemu możesz bez ponoszenia kosztów sprawdzić swoją stronę. Po wpisaniu adresu witryny w oknie wyszukiwania, otrzymasz wyniki skanowania. W panelu “Analiza widoczności” możesz wybrać z menu sekcję “Kanibalizacja”. Po przejściu do tej zakładki otrzymasz informacje o linkach, które powodują na Twojej stronie kanibalizację.

Jak ustrzec się przed kanibalizacją treści?

Dodając nowe treści na swoją stronę, pamiętaj, aby nie powielać tematów i kategorii. Zawsze twórz oryginalne i wartościowe treści. Każde słowo kluczowe pozycjonuj tylko na jedną podstronę. Staraj się jak najbardziej różnicować kategorie. Jeśli posiadasz podobne strony, ustaw tag kanoniczny, aby poinformować roboty Google’a o tym, które są dla Ciebie najważniejsze. W przypadku duplikatów użyj przekierowania 301, wtedy roboty z łatwością zostaną przekierowane do odpowiedniej podstrony.

Odpowiednio zaplanuj swoją witrynę i pamiętaj, że czasami mniej znaczy więcej. W wielu przypadkach dużo korzystniejsza okaże się strona z mniejszą ilością kategorii i podstron!