Posiadanie strony internetowej to jedno z narzędzi inbound marketingu (tzw. marketingu przychodzącego), który składa się z szeregu działań marketingowych mających na celu kształtowanie wizerunku firmy. Inbound marketing polega na skłonieniu klienta do samodzielnego nawiązania kontaktu z firmą oraz budowaniu z nim relacji.
Samo posiadanie strony internetowej jednak nie wystarczy. By strona sprzedawała i pomagała w zwiększeniu konwersji musi być efektywna, widoczna i zachęcająca dla użytkownika. Pytanie więc, jak stworzyć taką stronę? Jakie elementy są nieodłączne, jeśli chcesz, aby Twoja strona skutecznie sprzedawała? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w niniejszym artykule!
Dobra widoczność to podstawa! Zainwestuj w kanały komunikacji online
Nawet jeśli Twoja strona będzie nowoczesna i atrakcyjna wizualnie, nie stanowi to gwarancji zwiększenia ruchu. Najpierw musisz sprawić, by była ona widoczna dla użytkowników. Jak to zrobić? Inwestować w kampanie e-marketingowe! Bez odpowiednich kampanii nie ma ruchu, a bez ruchu sprzedaży.
W przypadku stron internetowych najlepiej postawić na marketing w wyszukiwarkach, a więc połączenie działań z zakresu SEO (widoczność w wynikach organicznych) z działaniami z zakresu płatnych reklam (Google Ads). Marketing w wyszukiwarkach służy poprawie widoczności danej strony w wynikach wyszukiwań na frazy związane z danym biznesem.
Warto jednak pamiętać, że nie należy polegać wyłącznie na jednym kanale komunikacji internetowej. Zawsze istnieje możliwość, że dany sposób może zawieść (o czym świadczy np.ostatnia awaria Facebooka i Instagrama, które służą jako jedne z głównych kanałów komunikacji marketingowej). Warto więc zadbać o dywersyfikację działań marketingowych i nie stawiać wszystkiego na jedną kartę.
Zadbaj o optymalizację strony
Odpowiednia optymalizacja strony pod wyszukiwarki to zdecydowana konieczność jeśli chcemy, aby strona znalazła się na szczycie wyszukiwarki Google. Do tego dochodzą kwestie optymalizacji pod względem User Experience. Do najważniejszych aspektów zaliczyć możemy szybkość działania witryny, jest to aspekt, który ma ogromne znaczenie zarówno w kwestii User Experience, jak i SEO.
Jeśli strona nie będzie przyjazna dla użytkownika i będzie się wolno ładować, to mimo tego, iż internauta trafi na Twoją stronę z wyszukiwarki, to szybko ją opuści, nie dokonując konwersji. Do kluczowych elementów zaliczyć możemy także responsywność strony, certyfikat bezpieczeństwa, odpowiednią architekturę strony ułatwiającą nawigację, czy brak agresywnej reklamy w postaci wielu pop-upów windows.
Nie zapomnij o analityce!
Szukasz przyczyny, która powoduje, że mimo ruchu na stronie, Twoja sprzedaż nie rośnie? Z pomocą przychodzi analityka internetowa! Podłączenie strony do takich narzędzi jak Google Analytics czy Google Search Console jest zupełnie darmowe, a zapewnia wiele korzyści.
Dzięki tym narzędziom możliwe jest śledzenie ścieżki zakupowej klientów w Google Analytics, co pozwala wyeliminować słabe punkty strony (dowiadujemy się np. która podstrona ma najwyższy współczynnik odrzuceń oraz na którym etapie użytkownik rezygnuje z dokonania konwersji).
Co więcej, GA pomoże wyłonić Twoją grupę docelową, gdyż dostarcza informacji takich jak płeć, wiek, czy lokalizacja użytkowników. Statystyki dotyczące działań użytkowników witryny umożliwiają wprowadzenie zmian, które mogą przełożyć się na zysk. Google Analytics umożliwia także wyłonienie trendów zakupowych, dowiesz się, które produkty sprzedają się najlepiej, a które najgorzej. Google Analytics jest wręcz niezbędny w przypadku sklepów internetowych!
Jeśli chodzi o Google Search Console, jest to narzędzie przydatne w kampaniach pozycjonowania, bowiem pozwala mierzyć liczbę wyświetleń oraz wejść na stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania, umożliwia wgląd do indeksowania witryny przez roboty Google, informuje o spamie, wirusie na stronie, czy o niepoprawności działania witryny na urządzeniach mobilnych.
Zbuduj zaufanie
Gdy użytkownik trafił na Twoją witrynę, musisz przekonać go, że szuka właśnie Twojej firmy i zdobyć jego zaufanie. Jak to zrobić?
Po pierwsze, warto zamieścić tzw. social proof (społeczny dowód słuszności) w postaci np. opinii innych klientów, danych liczbowych, rekomendacji znanych osób. Jako social proof traktujemy także logotypy przedsiębiorstw, z którymi dana firma współpracuje. Zadbanie o ten aspekt pomoże utwierdzić odbiorcę o trafności wyboru. Jest to szczególnie ważny element, biorąc pod uwagę fakt, iż współcześnie konsumenci przed dokonaniem zakupu, zwykle sprawdzają opinie i rekomendacje innych.
Niezbędnym elementem jest także troska o bezpieczeństwo użytkownika, czyli wspomniany już certyfikat SSL i polityka prywatności, w której poinformujemy o sposobie przetwarzania danych osobowych internautów.
Warto zadbać także o specjalną podstronę, w której przedstawiona zostanie krótka charakterystyka oraz misja firmy. Zwykle podstrony takie nazwane są „O Nas”. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie na owej podstronie zwięzłej charakterystyki pracowników oraz opisanie co jest dla nich ważne i jak mogą pomóc klientowi. Ma to na celu nadanie duszy firmie, by została odebrana jako zgrany zespół ludzi z pasją.
To już wszystkie kwestie, które powinny zostać spełnione, jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym. Wdrażając wymienione działania, z pewnością zauważysz znaczącą poprawę!