Google Search Console – główne funkcje

Google Search Console – przydatne narzędzie od Google

Dzięki mocy usługi oferowanej przez Google Search Console możemy w łatwy i efektywny sposób weryfikować kondycję naszej strony internetowej, dokonać przeglądu jej pozycji w wyszukiwarce Google czy sprawdzić ruch na stronie. Narzędzie to oferuje swoim użytkownikom wiele funkcji, w których jednak można szybko się pogubić. Dzięki lekturze tego artykułu pomożemy Ci odnaleźć się w gąszczu funkcji dostępnych w Google Search Console a także analizy danych prezentowanych w jego głównym panelu.

Funkcje Google Search Console

W widoku głównym wyświetlają się:

Skuteczność – informacje dotyczące ogólnego stanu witryny, liczby wyświetleń i kliknięć,

Stan – wiadomości dotyczące błędów indeksowania podstron,

Ulepszania – informacje m.in. o obsłudze na urządzeniach mobilnych czy  na temat podstron wyświetlających się z elementami rozszerzonymi.

W bocznym panelu z lewej strony znajduje się wszystkie ciekawych informacje w postaci raportów.

Najważniejsze dane można przełączać klikając na kolejne pola w panelu bocznym. Istotne jest pole wyboru usług, czyli naszych witryn. Google Search Console może wyświetlać w danej chwili dane dotyczące tylko jednej domeny.

Google Search Console – raport Przegląd

Najbardziej istotne funkcje z punktu widzenia SEO znajdują się na pasku bocznym z lewej strony. Jedną z nich jest raport Przegląd.

Kliknięcie w ten raport przenosi nas do podsumowania skuteczności w Google.

Strona Przegląd w GSC to zatem ogólny wgląd w skuteczność witryny w Google oraz raport na temat konkretnych błędów na podstronach. W tym panelu na wykresie czasowym wyświetlane są dane na temat kliknięć związanych z wyszukiwaniem w internecie oraz ilość stron bez oraz z błędami.

Google Search Console – raport Skuteczność

Kolejnym raportem prezentowanym w Google Search Console jest raport Skuteczność. Jest on odpowiednikiem Analityki Wyszukiwania znanej w starszej wersji Google Search Console.

Informacje udostępnione przez raport Skuteczność to ilość słów kluczowych, na które w Google wyświetla się cała witryna oraz lista konkretnych fraz, na które wyświetlają się podstrony. Wyświetlony zostaje także średni współczynnik klikalności (CTR) dla strony oraz średnia pozycja w Google.

Dzięki możliwości wyświetlania komunikatów pomocniczych przez Google szybko wyświetla się konkretne wyjaśnienie czego dotyczy dany element raportu i o czym informuje.

Widok raportu Skuteczność zawiera trzy elementy:

– belkę na górze,

– okno z wykresem,

– tabelę na dole.

W górnej tabeli możliwa jest filtracja danych według typów wyszukiwania (np. Sieć lub Grafika). Można je także ze sobą porównać. Możliwe jest także dobranie daty dla wyświetlanych danych.

W Wykresie raportu Skuteczność wyświetlają się ogólne dane odnośnie tego jak Twoja witryna prezentuje się w Google: jak często pojawia się w wynikach wyszukiwania Google, jaką ma średnią pozycję i jaki ma CTR.

Największe właściwości pod względem wykorzystania w SEO ma tabela pod wykresem.

Zawiera ona 5 kolumn, na które składają się:

1) słowa kluczowe (wyświetla frazy, na które wyświetlana jest dana witryna),

2) strony,

3) kraje,

4) urządzenia

5) wygląd w wyszukiwarce.

Każda kategoria ma swoje unikalne cechy i pozwala na dogłębną analizę strony pod tym kątem.

Sprawdzenie adresu URL

W bocznym lewym panelu dostępna jest także funkcja Sprawdzenia adresu URL w Google Search Console. Po kliknięciu tej opcji uruchomiony zostaje pasek wyszukiwania, gdzie można wpisać dowolne adresy URL z analizowanej domeny. Google Search Console wyświetla informacje dotyczące zaindeksowania danej strony przez roboty Google i jego dostosowanie do urządzeń mobilnych.

Sprawdzanie adresu URL to funkcja, która dotyczy ostatniej zaindeksowanej wersji podstrony. Aby przetestować bieżącą wersję strony (widzianą przez Googlebota) musisz kliknąć w zakładkę w prawym rogu na górze Test wersji opublikowanej.

Google Search Console – raport Stan

Ostatnią funkcją Google Search Console jest raport Stan. Tutaj wyświetlany jest raport na temat ogólnego stanu zaindeksowanych podstron witryny skategoryzowanych na 4 kategorie: czerwony – podstrony z błędami, żółty – podstrony z ostrzeżeniami, zielony – podstrony prawidłowe oraz szary – czyli podstrony wykluczone.

Mamy nadzieję, że ten krótki poradnik na temat funkcji Google Search Console okaże się przydatny i pomoże Wam w pierwszej fachowej analizie Waszej domeny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *