Czym jest kod 301?
Kod 301 to jeden z wielu kodów odpowiedzi HTTP. Kody te to informacje z serwera, które wysyłane są do przeglądarek, jako odpowiedź na zapytanie użytkowników i robotów. Jeśli na początku danego kodu występuje cyfra 3, oznacza to, że kod służy do przekierowania.
Przekierowanie 301 (moved permanently, redirect permanently) to trwałe przeniesienie strony z jednej lokalizacji na drugą. To rozwiązanie informuje nas o tym, że strona, z której zostaliśmy przekierowani, już nie istnieje i nie będzie pojawiać się w wynikach wyszukiwania.
Zastosowanie przekierowania 301
301 to jeden z najpopularniejszych i najczęściej stosowanych w przestrzeni internetowej typów przekierowań. Używany jest zarówno przy przenoszeniu podstrony z jednej na drugą, w obrębie tej samej domeny, jak i w przypadku przekierowania na inną domenę. Dokonuje się go zazwyczaj w pliku htacces. – jednak wiele CMSów pozwala również zaimplementować przekierowanie za pomocą odpowiedniej wtyczki.
Szczególną zaletą, dzięki której przekierowanie 301 jest tak popularne wśród specjalistów od pozycjonowania, jest fakt, że przekazuje praktycznie całą moc starej witryny na nową. Oznacza to, że w przypadku przenoszenia strony, zachowamy jej pozycję. Dotyczy to jednak przekierowań, które kierują na dokładną kopię poprzedniej witryny, np. w przypadku kosmetycznej zmiany adresu URL.
Rodzaje przekierowań 301
Przekierowanie adresu z “www” na “bez www”
Mówiąc “rodzaje” mamy na myśli typy, które mogą wystąpić w obrębie tego przekierowania, bądź formy jego zastosowania. Jednym z nich jest to, które przenosi nas ze strony posiadającej “www” na początku na tę, która “www” nie posiada. Powinno być to jednak ściśle uporządkowane, ponieważ w przeciwnym wypadku może nastąpić duże zamieszanie. W efekcie nastąpi sytuacja, w której ruch będzie rozkładał się na dwa różne adresy internetowe. Taka sytuacja jest niezwykle problematyczna z punktu widzenia SEO.
Dzięki przekierowaniu 301 możemy uniknąć tego problemu. Pozwala ono na wybór zapisu witryny, który będzie dla nas najkorzystniejszy. 301 pozwoli zatem zainteresowanemu wyświetlić naszą stronę internetową bez względu na to, czy na początku adresu wpisze “www”, czy adres pojawi się samodzielnie. To rozwiązanie niezwykle pozytywnie oddziałuje na optymalizację.
Zmiana domeny
Kolejnym rodzajem przekierowania jest zmiana nazwy domeny, która jest niezwykle popularną praktyką. Jeśli jednak zdecydujemy się na to rozwiązanie, musimy pamiętać o odpowiednim przekierowaniu. Dzięki temu użytkownicy na pewno trafią na stronę, na której chcą się znaleźć, a roboty Google nie będą uznawały treści, które zostały przeniesione, za duplicate content.
Warto pamiętać, że przekierowanie powinno dotyczyć wszystkich zakładek znajdujących się na naszej stronie internetowej, a nie jedynie strony głównej. Wskazanie bezpośredniej drogi każdej podstrony do jej nowego adresu jest najlepszym rozwiązaniem, jakie możemy zastosować.
To sprawi, że użytkowników nie spotka sytuacja, w której znajdą się na nieistniejącej już stronie, tylko zostaną przeniesieni na jej nową wersję. Warto zaznaczyć, że to także najlepszy sposób na przeniesienie strony bez zmniejszenia na niej ruchu.
Zastosowanie przekierowania 301 dobrze jest zaimplementować przed przeniesieniem wszystkich danych na nową stronę internetową. Sprawi to, że roboty indeksujące będą miały świadomość, że Twoja witryna została przeniesiona, a nie powstała nowa, posiadająca identyczne treści.
HTTP na HTTPS
Następnym typem, o którym warto wspomnieć, jest zmiana HTTP na HTTPS. Dotyczy ono implementacji certyfikatu SSL. W przypadku jego zastosowania należy wykonać odpowiednie przekierowanie. Certyfikat bezpieczeństwa świadczy o tym, że dane wprowadzane na witrynie są kodowane, a co za tym idzie — dużo bezpieczniejsze. Użytkownicy, wchodząc na daną stronę internetową, będą mieli pewność, że ich dane są chronione, dzięki czemu zyskamy ich zaufanie.
Ukośnik na końcu adresu
Wzbogacenie naszego adresu o ukośnik na końcu to kolejna z sytuacji, w której powinniśmy zastosować przekierowanie 301. Dla nas jest to jedynie jeden znak więcej, natomiast dla Google to dwie odrębne domeny, nawet jeśli różni je jedynie ukośnik.
Jeśli w tej sytuacji nie zastosujemy przekierowania, Google odczyta to jako duplikację kontentu, co uniemożliwi witrynie zdobycie wyższych pozycji w rankingu wyszukiwarek.
Przekierowanie wildcard
Ostatnim typem przekierowania jest wildcard, dzięki której z łatwością możemy tworzyć nowe subdomeny. Należy jednak pamiętać o tym, że wprowadzenie znaków przed adresem Twojej domeny spowoduje wyświetlenie jej treści, co w efekcie zostanie odczytane przez Google jako kopiowanie jej zawartości.
To sprawia, że w wynikach wyszukiwania może pojawić się nawet kilkadziesiąt wyników, które będą stanowiły wariacje danego adresu. Taka sytuacja może spowodować nałożenie na nas wysokich kar przez Google.
Tutaj znów ratuje nas przekierowanie 301, które przeniesie na naszą oryginalną witrynę wszystkich użytkowników oraz roboty Google z dostępnych subdomen.
O czym pamiętać, stosując przekierowania 301?
Przekierowanie 301 to wiele korzyści, na których zyskują nie tylko użytkownicy, ale także właściciele strony. Dzięki niemu mamy gwarancję prawidłowego indeksowania witryny, a także usprawnienia pracy robotów Google.
Oznacza to, że przekierowania działają korzystnie zarówno na SEO, jak i na UX. Jeśli nauczymy się odpowiedniego korzystania z tej funkcji, będziemy mogli swobodnie przenosić naszą stronę pod nowe adresy, a także wykonywać różne działania na niej, bez obaw o spadek pozycji w rankingu wyszukiwarek.
Warto jednak pamiętać o środkach ostrożności podczas stosowania tego rozwiązania. Jeśli wydamy zbyt wiele poleceń, możemy doprowadzić do utworzenia się pętli, a to prowadzi do powstania błędu 310, który sprawi, że trafienie na odpowiednią stronę nie będzie możliwe dla użytkowników.