Przed przytoczeniem rodzajów linków istotnych dla pozycjonowania, należałoby wyjaśnić, czym jest sam link, który inaczej określany jest mianem hiperłącza, hiperlinku, odsyłacza lub odnośnika, a zamieszcza się go w dokumentach HTML (to właśnie na nich skupię się w moim wpisie), PDF oraz graficznych, w wideo i animacjach.
Wykorzystanie hiperłącza polega w dużym skrócie na odniesieniu do innego miejsca w danym dokumencie lub do całkiem innego dokumentu. Odsyłacz aktywuje się poprzez najechanie na nie kursorem lub kliknięcie na dane miejsce, co skutkuje wyświetleniem się ustalonej wcześniej treści.
Rodzaje linków
6 głównych rodzajów linków, które są istotne w pozycjonowaniu:
1. wewnętrzne,
2. zewnętrzne,
3. dofollow,
4. nofollow,
5. naturalne,
6. nienaturalne.
Poniżej opiszę odnośniki stosowane w dokumentach HTML, czyli przede wszystkim na stronach internetowych. W HTML-u link zapisuje się za pomocą następującego kodu:
<a href=”adres internetowy”>opis linku</a>
Co do zasady, jako adres internetowy należy wkleić adres do miejsca, na które nasze hiperłącze ma przenosić (dla przykładu: https://dev29.invette.dev), natomiast jako opis linku umieszczamy frazę, która odpowiednio opisuje miejsce, na które docelowo będzie kierował link (kontynuując przykład związany z naszym serwisem internetowym, może to być fraza: pozycjonowanie stron).
Linki w pozycjonowaniu
Tzw. linkowanie jest zestawem działań, który polega na tworzeniu struktury odsyłaczy pozytywnie wpływających na pozycję określonej strony internetowej w wyszukiwarce. Z języka angielskiego taki proces nazywamy link buildingiem i to określenie w mojej opinii jest bardzo trafne, gdyż wspomnianą strukturę należy w sposób przemyślany budować link po linku.
Warto zaznaczyć, że dawniej link-building opierał się na pozyskaniu jak największej liczby odnośników. Po wprowadzeniu algorytmu Google Penguin najistotniejsza stała się jakość pozyskiwanych hiperłączy.
Pingwin od Google
Zatrzymam się na moment przy algorytmie Penguin od Google, który odmienił kampanie link-buildingowe o 180 stopni. Popularny wśród osób zainteresowany pozycjonowaniem Pingwin miał przede wszystkim zmniejszyć ilość spamu w sieci, ponieważ nagminnie wykorzystywano niskiej jakości zaplecza do pozyskiwania dużej liczby linków, co ówcześnie przekładało się na wysokie pozycje serwisów internetowych.
W ten sposób Google zasugerował, że dużo istotniejsza jest jakość linków niż ich liczba. Omawiany w tym akapicie algorytm wprowadzony przez Google w 2012 roku, miał w pierwszej kolejności ograniczyć spam w sieci. Przez wzgląd na to — obecnie odsyłacze powinny się znajdować na powiązanych tematycznie oraz wartościowych serwisach i forach internetowych.
Rodzaje linków istotnych dla pozycjonowania
Tak jak wspomniałem na początku wpisu, można rozróżnić 6 rodzajów linków, które są istotne dla pozycjonowania, a dodatkowo można je podzielić na trzy grupy.
Pierwsze dwa to linki rozróżnione ze względu na ich umiejscowienie.
1. Linki wewnętrzne
Są to odnośniki umieszczone na jednej stronie internetowej prowadzące do konkretnej podstrony w tej samej domenie. Mają za zadanie uproszczenie przemieszczania się po serwisie dla internautów. Dodatkowo bardzo poprawiają pozycję danej podstrony w wyszukiwarce internetowej poprzez przekazywanie siły rankingowej wewnątrz strony internetowej.
Należy podkreślić, że wewnętrzne linkowanie nie wiąże się z żadnym kosztem prócz czasu, który trzeba poświęcić na analizę — gdzie i jakie odsyłacze należy umieścić oraz na samo wstawienie tych hiperłączy.
2. Linki zewnętrzne
Są to odnośniki, które kierują na stronę internetową różną od domeny, w której pojawiło się źródło. Upraszczając — linki zewnętrzne to odsyłacze, które wskazują na inny serwis internetowy. Jeśli umieścisz na swojej stronie link do innej strony internetowej, to jest właśnie linkowanie zewnętrzne.
Uważa się, że wspomniane linkowanie zewnętrzne jest najistotniejszym źródłem pozyskiwania wysokich pozycji w wyszukiwarce. Dlatego z punktu widzenia pozycjonowania tak istotne jest posiadać dużą bazę miejsc, gdzie można pozyskiwać hiperłącza do własnej strony internetowej.
Kolejne dwa rodzaje linków to te, które są różne ze względu na ich atrybut.
3. Linki dofollow
Jest to domyślny atrybut linku, który ma wpływ na moc rankingową miejsca gdzie kieruje dany odsyłacz. Ogólnie rzecz biorąc, kiedy inna strona internetowa ma hiperłącze ze standardowym atrybutem dofollow do Twojego serwisu internetowego, to ma to bezpośredni wpływ na pozycję w wyszukiwarce.
4. Linki nofollow
Dla przeciętnych Internautów linki z atrybutem dofollow i nofollow wyglądają identycznie. Należy jednak zaznaczyć, że odsyłacze nofollow zawierają drobny fragment kodu. Z dyrektywą dotyczącą omawianego atrybutu kod w HTMLu dla odsyłaczy, wygląda następująco:
<a href=”adres internetowy” rel=”nofollow”>opis link</a>
Ten drobny fragment kodu informuje roboty wyszukiwarek o tym, żeby nie podążały za konkretnym linkiem. Generalnie linki z atrybutem nofollow nie mają żadnego znaczenia dla pozycji serwisu internetowego w wyszukiwarce.
Ostatnie grupa linków to odsyłacze podzielone ze względu na ich jakość.
5. Linki naturalne
Patrząc przez pryzmat pozycjonowania są to bardzo istotne linki, pozyskiwane są bez ingerencji autora. Pojawiają się wtedy, gdy ktoś uzna treść z Twojej strony za ekspercką oraz wartościową i umieści odnośnik do Twojej strony na własnym serwisie internetowym. Jeśli Twoja strona internetowa bogata jest w interesujące i merytoryczne treści, to możesz liczyć na to, że prędzej czy później pozyskasz hiperłącza w ten sposób.
Od wielu lat specjaliści SEO zalecają pozyskiwanie linków o naturalnej jakości, gdyż nie tylko poprawiają one pozycję Twojego serwisu internetowego w wyszukiwarce, ale również zwiększają ruch i dobrze wpływają na wizerunek marki.
6. Linki nienaturalne
Takie linki najczęściej pozyskiwane są za pomocą automatyzujących programów do tworzenia linków poprzez spamowanie blogów i for, poprzez systemy wymiany linków. Dodatkowo warto zaznaczyć, że pozyskiwanie linków w sposób nienaturalny jest stosunkowo niedrogie.
Generalnie roboty wyszukiwarek mogą promować linki nienaturalne podobnie, jak linki naturalne, aczkolwiek nienaturalne pozyskiwanie linków jest dość ryzykowne, gdyż mechanizmy wyszukiwarek są wciąż udoskonalane i mogą wykrywać linki pozyskane w nienaturalny sposób.
Pozycje w wyszukiwarce bez linkowania
W ramach ciekawostki dotyczącej linkowania chciałbym przytoczyć przykład rosyjskiej wyszukiwarki Yandex, której informatycy w 2014 r. stwierdzili, że należy zdewaluować istotność linkowania i wyliczać pozycje konkretnych stron internetowych w tej wyszukiwarce jedynie za pomocą tego, jak bardzo interesująca, merytoryczna i ekspercka jest zawartość serwisu. Yandex szybko odszedł od tej decyzji, gdyż wyniki wyszukiwania dostarczane w ten sposób okazały się mniej trafne, a przez to nieużyteczne dla użytkowników tej wyszukiwarki.
Podsumowanie
Z punktu widzenia pozycjonowania linki z atrybutem nofollow oraz linki nienaturalne mają niskie znaczenie, gdyż nie wpływają one na pozycje osiągane w wyszukiwarkach. Z drugiej strony odsyłacze każdego rodzaju mogą sprawiać, że ruch na Twojej stronie internetowej będzie się zwiększał, także warto brać pod uwagę każdy rodzaj odnośników.
Przy zdobywaniu linków należy też pamiętać, że w ostatnich latach najistotniejszych nie jest ich ilość, a przede wszystkim jakość miejsca, gdzie pojawiają się konkretne odsyłacze.