Słownik SEO

Słownik SEO – definicje pojęć związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją

 

AdSense (linki sponsorowane, sponsored links) – system reklamowy Google. Właściciele witryn, na których wyświetlane są kontekstowe reklamy AdSense (obrazy, reklamy tekstowe/filmowe). otrzymują wynagrodzenie zależne od ilości kliknięć.

Algorytm Google – łańcuch procedur lub formuł, umożliwiających dobranie stron internetowych najbardziej kompatybilnych z wyszukiwanymi frazami kluczowymi. Składają się one z setek wskaźników (takich jak treść, stosowane na stronach wyrażenia, a nawet region, z którym powiązana jest witryna).

Alt (atrybut alt) – jest to atrybut języka HTML. Używa się go do opisania zawartości plików graficznych umieszczanych na stronach internetowych. Odgrywa on dużą rolę, dostarczając wyszukiwarce informacji o tematyce obrazu, które pozwalają na dokładniejsze dopasowanie wyników do zapytań użytkownika. Jako tekst alternatywny, jest również informacją o zawartości dla użytkownika w przypadku problemów z ładowaniem strony bądź samej grafiki.

Anchor text – inaczej treść lub zakotwiczenie linka. Pomiędzy otwierającym i zamykającym znacznikiem HTML tagu , zawiera informacje na temat zawartości strony, do której odnosi się link. Dla użytkownika strony, anchor text ma formę tekstową, a jego kliknięcie spowoduje przekierowanie na podlinkowaną stronę.

Artykuł sponsorowany – reklama publikowana w ramach artykułu w celu promocji danego produktu/usługi/firmy. Może być umieszczona zarówno w prasie, jak i na stronie internetowej oraz posiadać logotyp, grafikę czy link do danej witryny.

Atrybut dofollow – atrybut nakazujący robotom internetowym, aby odwiedziły stronę, do której prowadzi dany link. Główną korzyścią jest tutaj podnoszenie strony w rankingach popularności, dlatego im większa ilość uzyskanych linków dofollow, tym lepiej.

Atrybut nofollow – atrybut nieuwzględniany przez roboty podczas obliczania rankingu danej strony w wyszukiwarce. Nie oznacza to, że są one zbędne z punktu widzenia pozycjonowania – wyrównana ilość linków nofollow i dofollow wpływa na postrzeganie witryny jako neutralnej, a nie sztucznie promowanej.

Autorytet serwisu – wskaźnik, którym określa się zaufanie wyszukiwarki wobec poszczególnych witryn oraz ich podstron. Ma on wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania oraz na łatwość pozycjonowania. Oceniany jest na podstawie wielu zewnętrznych oraz wewnętrznych czynników – jak np. ilość i jakość linków zewnętrznych, zawartość tekstowa czy częstotliwość aktualizacji.

Audyt SEO – dogłębna analiza strony internetowej wykonana na zlecenie klienta. Dokument tego typu dotyczy przede wszystkim tych elementów, które wykorzystane mogą być do dalszych działań optymalizacyjnych (takich jak pozycjonowanie). W audycie SEO zawarta jest diagnoza potencjalnych problemów, analiza jakości i nasycenia treści słowami kluczowymi, a także wskazówki i zalecenia specjalistów.

Badanie słów kluczowych (keyword research) – proces polegający na właściwym dopasowaniu fraz kluczowych do charakteru strony internetowej. Jest to jeden z najważniejszych elementów prowadzenia pozycjonowania.

Ban – jest to kara nałożona przez Google na stronę, która dokonała złamania zasad regulaminowych. Może mieć różną skalę działania – w najsurowszym wydaniu strona zostanie usunięta z indeksu wyszukiwarek.

Black Hat SEO – stosowanie technik niezgodnych z ogólnie przyjętymi zasadami pozycjonowania oraz naruszających regulaminy wyszukiwarek. Głównym ich celem jest uzyskanie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce poprzez ukrywanie tekstu, linków czy upychanie słów kluczowych. Działania takie mogą skutkować nałożeniem przez wyszukiwarkę kar i filtrów na witrynę oraz strąceniem strony na niskie pozycje lub całkowitym jej usunięciem.

Blog – witryna prowadzona jako internetowy dziennik. Składa się z regularnie publikowanych wpisów o określonej tematyce.

Bot (inaczej robot, crawler, pająk) – nazwa pochodzi bezpośrednio od słowa “robot” i określa program, który wykonuje określone czynności za człowieka. Jego naczelna funkcja opiera się na imitacji ludzkiego zachowania. Znajduje swoje zastosowanie m.in w wyszukiwarkach internetowych, gdzie analizuje i indeksuje kolejne linki.

Bounce rate (inaczej wskaźnik odrzuceń) – parametr określający, jak wiele użytkowników opuszcza witrynę po kilku sekundach (short click, pogo sticking), bez wchodzenia w interakcję z nią; wskaźnik odwiedzin jednoodsłonowych (użytkownik nie wchodzi na inne strony w ramach tej samej witryny).

Breadcrumbs – rodzaj nawigacji stosowany na witrynie internetowej, w celu ułatwienia użytkownikowi poruszania się po niej. Najczęściej znajduje się u góry strony, w formie zapisu wszystkich podstron dzielących bieżącą lokalizację od strony głównej. Ta technika sprawdza się również jako skuteczna forma linkowania wewnętrznego.

Broken links – odnośniki do nieistniejących już stron. Strony takie mogły zostać usunięte lub przeniesione do innego URL.

Buyer persona – jest to pojedynczy reprezentant grupy docelowej; tworzy się go, aby dokonać wizualizacji potencjalnego kupca, dzięki czemu łatwiej jest zrozumieć jego potrzeby i odpowiednio zaadresować ofertę.

Buzz marketing – inaczej marketing szeptany. Polega na pozycjonowaniu strony przez umieszczanie linków we wpisach oraz aktywnym udzielaniu się na forach.

Cache Google – stworzona kopia całości strony, którą ostatnio odwiedził i wykonał robot Google.

Caffeine (Google Caffeine) – system indeksowania treści podstron przez Google, służący do szybszego i trafniejszego ich aktualizowania. Pozwala na szybsze odświeżanie wyszukiwarki

Cloaking – jedna z metod wykorzystywanych przez SEO, aby wpłynąć na wyniki w wyszukiwarce. Jej ideą jest stworzenie dwóch wersji strony – jednej widocznej dla użytkowników oraz drugiej, zaprojektowanej specjalnie dla robotów.

Content – całość treści znajdującej się na stronie. W jej skład wchodzą teksty, zdjęcia, grafiki, filmiki i inne.

Content marketing – inaczej marketing treści. Opiera się on na publikacji ciekawej, wartościowej treści w postaci artykułów, grafik, czy filmów w witrynie. Popularne jest również umieszczanie ich na blogach innych użytkowników w postaci wpisów gościnnych. Mają na celu zwrócić uwagę użytkownika, aby dalej zainteresował się tematem.

Content Management System (CMS) – system zarządzania treścią; oprogramowanie, które pozwala na samodzielne zbudowanie witryny internetowej i jej aktualizację. Oddziela wygląd od treści, a stworzone w ten sposób strony są zbudowane na szablonach (co umożliwia ich łatwą edycję graficzną i tekstową).

Content pruning – jest to proces identyfikacji i usunięcia podstron, które posiadają treści o niskiej jakości np. treści nieaktualne, przyciągające minimalny ruch, czy takie które nie odpowiadają potrzebom użytkownika.

Copywriting – tworzenie kreatywnych tekstów sprzedażowych lub budujących pożądany obraz firmy, produktu lub marki. Zakres zadań copywritera jest szeroki i obejmuje pisanie tekstów na strony internetowe, do kampanii reklamowych czy na przykład haseł i sloganów.

Copywriting SEO – zajmuje się tworzeniem treści do Internetu, które mają służyć nie tylko użytkownikom, ale także mają być przyjazne dla wyszukiwarek.

Cost per click (CPC) – koszt pojedynczego kliknięcia w reklamę; też: współczynnik efektywności reklamy (stosunek kosztów reklamy do liczby kliknięć w nią).

Co-citation – sytuacja, w której dwie różne strony internetowe wspominają wzajemnie o sobie, ale nie używają przy tym linkowania.

Co-occurrence – powiązanie istniejące między frazami kluczowymi a innymi słowami, np. synonimami lub kolokacjami używanymi w tekstach. Na ich podstawie Google jest w stanie określić tematykę danego tekstu.

CTA (call to action) – komunikat, którego celem jest nakłonienia użytkownika do wykonania określonego działania. Najczęściej występuje pod postacią przycisku graficznego, który odróżnia się od otoczenia, głoszącego hasła typu: “Sprawdź!”, “Zobacz więcej”.

CTR (click through rate) – jest to współczynnik klikalności, określa procentowy stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy.

Dane uporządkowane – informacje, które ułatwiają wyszukiwarkom rozpoznanie treści stron, zawarte w standardowym formacie udostępniania informacji.

Dead link – czyli martwy link. Jest to link, który nie działa. Może być źle wpisany lub kierować na już nieistniejącą stronę.

Deep link – czyli link do podstrony. Jest to działanie polegające na umieszczeniu linku na stronie internetowej do innej witryny. Link ten nie prowadzi do strony głównej a do wewnętrznej podstrony.

Depozycjonowanie (negative SEO) – pozycjonowanie negatywne; działania mające na celu obniżenie pozycji stron konkurencji.

Domain age – inaczej wiek domeny. Czas, który upłynął od momentu pierwszej rejestracji domeny. Jest to jeden z czynników, który pomaga algorytmowi Google ustalić pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Domena M-dot – domena wyświetlana przez użytkowników mobilnych o takim samym adresie, jak ten desktopowy, z tą różnicą, że przed pojawia się fraza “m.” (m dot).

Doorway Page (bridge page, entry page, jump page, zebra page) – jedna z metod Black Hat SEO, opierająca się na wprowadzeniu strony przejściowej. Jest ona stroną wypozycjonowaną na konkretne frazy przy użyciu technik niezgodnych z wytycznymi Google. Po wejściu w nią, użytkownik zostaje natychmiast przekierowany na stronę docelową.

Duplicate content – działanie uważane jako niepożądane, które opiera się na kopiowaniu treści i umieszczaniu jej na swojej stronie internetowej. Najczęściej odbywa się to bez zgody i wiedzy autora. Stosowanie takiej metody może zakończyć się nałożeniem przez Google kary. Zdarza się również, że duplicate content opiera się na powielaniu zawartości strony głównej na podstrony tej samej witryny.

Duplicate Content Penalty – jest to kara za duplikację treści z innej strony. Najczęściej przybiera formę filtru nakładanego na wyszukiwarkę, poprzez niedołączanie adresu witryny do indeksu. Wpływa to negatywnie na pozycje i wyświetlenia witryny.

Duplikat zewnętrzny treści (external duplicate content) – powtarzanie, kopiowanie się treści na różnych domenach, na facebooku, tworzenie witryn bliźniaczych.

Dwell time – czas, który mija między kliknięciem w link odsyłający do danej strony a powrotem do listy wyników wyszukiwania. Wpływają na niego trzy główne czynniki: długość trwania sesji, wskaźnik odrzuceń oraz wskaźnik CTR.

Evergreen content – treści, które nigdy nie tracą swojej ważności. Budują content witryny, którego trwałość jest podstawą do pozycjonowania. Evergreen content jest szczególnie ważny na witrynach, które z natury często zmieniają zawarte informacje np. sklepy internetowe zmieniające oferty. W takiej sytuacji evergreen content przybiera formę wszelakich ciekawostek, poradników czy bardzo ogólnych tekstów na temat danej branży ( a nie konkretnej oferty).

Exact Match Domain – zjawisko kiedy fraza kluczowa pokrywa się dokładnie z adresem strony.

E-commerce – pojęcie pochodzące z języka angielskiego oznaczające handel elektroniczny. Łączy w sobie nie tylko zawieranie transakcji i wymianę towarów i usług, ale także akcje promocyjne i marketingowe prowadzone w sieci.

Filtr – jest to kara nakładana przez wyszukiwarkę Google w chwili złamania jej zasad regulaminowych. Może zostać nałożona ręcznie przez faktycznych pracowników Google, którzy monitorują jakość wyników wyszukiwania, lub przez algorytm. Ściągnięcie takiego filtra może nastąpić w chwili poprawienia błędu, jeśli jest to filtr algorytmiczny lub należy poprawić błędy i wnioskować do Google o ponowne rozpatrzenie (filtr ręczny).

Final URL – końcowy adres, na który trafi użytkownik po kliknięciu reklamy.

Footer link – link, który znajduje się w “stopce” strony, w jej dolnej części. Są to zazwyczaj link prowadzące do konkretnych kategorii, pewnego rodzaju menu stronym, ale również mogą prowadzić do serwisów zewnętrznych.

Fraza kluczowa (keyword, słowo kluczowe) – hasło, pod którym dana strona widoczna jest w internecie podczas wyszukiwania. Powinna się ona znajdować w tytule, nagłówkach strony lub wyróżniona w tekście. Dzięki obecności fraz kluczowych umacniana jest pozycja witryny.

Fresh Site Bonus – zjawisko polegające na tym, że przez krótki okres czasu nowa strona internetowa znajduje się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Wynika to z nowej zawartości, lub zapisu w algorytmie, który ma ułatwić takiej stronie początek funkcjonowania w internecie.

FSB (Fresh Site Bonus) – jest to swego rodzaju pomoc Google dla nowo powstałych stron. Są one automatycznie umieszczane na wysokich pozycjach wyszukiwania. Gdy ich dalsze linkowanie zostanie wykonane odpowiednio, utrzymają swoją pozycję.

Geolokalizacja, geotargeting – jedno z narzędzi Google, które określa położenie geograficzne użytkownika aby lepiej dopasować wyniki jego wyszukiwania.

Google Ads – pozwala na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google(promowanie). Dawniej Google AdWords.

Google Analytics – narzędzie analityczne, którego głównym zadaniem jest monitorowanie ruchu na stronach WWW i jego analiza. Główną zaletą jest możliwość zrozumienia mocnych i słabych stron witryny, poprawienia efektywności prowadzonych kampanii oraz uzyskanie wskaźników ułatwiających ocenę wydajności strony w odniesieniu do rynku.

Google Bomb – technika Black Hat SEO polegająca na umieszczeniu strony jak najwyżej SERP przez linki w ogóle niezwiązane z jej treścią.

Google dance – polega na tym, że przy wpisaniu danej frazy kluczowej w wyszukiwarce za każdym razem otrzymujemy różne wyniki wyszukiwania; spowodowane jest różnym czasem aktualizacji poszczególnych DC (domain centre).

Gray Hat SEO – techniki z pogranicza black i white SEO, trudno przyporządkować je do jednej z grup.

Guest blogging – działanie polegające na publikacji wartościowych (również pod kątem SEO) tematycznych treści na innych blogach zawierające linki odnoszące się do naszej strony; linki przenoszą znaczną część mocy (link juice) pozycjonującej na stronę pozycjonowaną; nie mogą być to linki kupowane.

Hashtag – oficjalna nazwa symbolu #, który jest szeroko wykorzystywany w mediach społecznościowych np. na Instagramie w celu zlokalizowania pod jednym tagiem wszystkich treści odnoszących się do niego (np. #mama #dziecko #sukienka), dzięki temu można szybko znaleźć pożądane przez nas treści na danym portalu.

Heatmap (mapa cieplna) – narzędzie przedstawiające w graficzny sposób (najczęściej za pomocą kolorów), w jaki sposób użytkownicy korzystają z danej strony. Wskazuje, które miejsca, nagłówki, grafika skutecznie przyciągają uwagę, co generuje najwięcej kliknięć, a które elementy odciągają użytkowników od głównych treści.

HTTPS – zaszyfrowany protokół HTTP uniemożliwiający przechwycenie treści, zmianę przesyłanych danych, w pewnym stopniu wpływający na wynik w rankingu, strony niewykorzystujące HTTPS oznaczane są jako “not secure”.

Indeksacja (Indexing) – zbieranie informacji o frazach kluczowych, treści, linkach, obrazach ze strony i zapisywanie ich w bazie danych przeglądarki, dokonują jej roboty sieciowe

Infografika – graficzna wizualizacja informacji, danych i wiedzy, zaprojektowana tak, by jak najprościej przekazywać odbiorcom złożone dane. Zapewnia przejrzystość, wygodę i dostarczanie informacji w ciekawy sposób.

Jump Page (Strona przejściowa, Doorway Page) – przekierowanie użytkownika na stronę niekoniecznie zgodną z jego oczekiwaniem , wypozycjonowanie jej na wybrane frazy kluczowe przy użyciu technik niezgodnych z wskazówkami dla webmasterów Google.

Kanibalizacja słów kluczowych – sytuacja, w której o jedną frazę kluczową konkurują dwie podstrony jednego serwisu.

Katalogowanie – dodawanie strony internetowej do wielu katalogów, ma wpływ na pozycję strony.

Keep It Simple, Stupid (KISS) – jedna z głównych zasad copywritingu, zgodnie z którą należy pisać językiem prostym i przyjaznym dla każdego odbiorcy.

Keyword – inaczej słowo kluczowe. Jest to słowo, które wpisuje się w wyszukiwarce aby znaleźć informacje na jego temat. Według tych słów, dokonuje się pozycjonowanie stron.

Keyword positioning – umieszczanie słów kluczowych na stronie internetowej w taki sposób, aby były one rozrzucone równomiernie.

Keyword density (nasycenie fraz kluczowych) – zawartość fraz kluczowych na stronie wyrażona w sposób procentowy w stosunku do reszty treści. W celu uniknięcia kary nie powinna przekraczać kilkunastu procent.

Keyword stuffing – metoda należąca do Black Hat Seo. Polega ona na “upychaniu” słów kluczowych w komentarzach, treści strony oraz metatagach, w celu nasycenia nimi witryny i skupienia uwagi robotów. Głównym zamiarem keyword stuffing jest uzyskanie jak najlepszej pozycji w wyszukiwarkach.

Knowledge Graph – inaczej diagram wiedzy. Jest to ogólna baza wiedzy Google, na podstawie której wybiera najtrafniejsze i najistotniejsze informacje dla danego użytkownika. Ma na celu poprawienia jakości wyników wyszukiwarki.

Knowledge Panel – inaczej Panel wiedzy. Jest to okienko zawierające podstawowe informacje do danego zapytania. Zazwyczaj pojawia się po prawej stronie wyników.

Koliber – algorytm wyszukiwarki Google, który śledzi trafność wyników na dane zapytanie. Śledzi czy wyniki są zgodne i faktycznie najlepsze dla danego wyszukiwania.

KPI (Key Performance Indicators) – kluczowy wskaźnik efektywności. Używany w wielu dziedzinach, w marketingu pozwala na pomiar efektywności pracy, a także łatwiejsze konstruowanie systemów motywacyjnych.

Landing page – inaczej strona docelowa, jest to strona, na która użytkownik trafia bezpośrednio po kliknięciu w dany link. Jest to dowolna podstrona znajdująca się na danej witrynie, stworzona w celu reklamy. Skupia się na konkretnej usłudze, czy produkcie będącym podmiotem działań marketingowych.

Link – inaczej hiperłącze. Jest to odnośnik, który po kliknięciu przenosi użytkownika na docelową witrynę.

Link baiting (przynęta na linki) – metoda opierająca się na tworzeniu treści, która skupi uwagę użytkownika i zachęci do linkowania. Często w tym celu wykorzystuje się tematy budzące kontrowersje, prowokujące użytkowników do aktywnego dzielenia się nimi w sieci. Oprócz tego link baiting może być prowadzony również poprzez zamieszczanie treści interesujących i unikalnych, a także konkursów i testów.

Link exchange (wymiana linkami) – metoda zakładająca umieszczenie na swojej stronie linka do innej witryny w zamian za linkowanie zwrotne, w stosunku 1 do 1. Stosuje się ją w celu zwiększenia IBL.

Link farm (farma linków) – działanie Black Hat SEO. Polega ono na automatycznym tworzeniu grup stron internetowych, które wzajemnie do siebie linkują. Często odnośniki te mogą wychodzić do witryn o bardzo niskiej jakości. Celem link farm jest podniesienie popularności linków.

Link przychodzący (inbound link, backlink) – jest to odnośnik zewnętrzny umieszczony na innych domenach niż strona, do której odsyła. Jest efektywnym narzędziem w procesie pozycjonowania strony, mającym wpływ na wzrost pozycji w rankingu.

Link pośredni – rodzaj linku przenoszącego użytkownika na inną stronę docelową. Najczęściej wykorzystywane jest w tym przypadku przekierowanie 301 lub 302, mające na celu doprowadzenie do danej witryny przeprowadzając najpierw przez własną.

Link wychodzący (outbound link) – odnośnik przekierowujący użytkownika do strony znajdującej poza serwisem, w którym go umieszczono. Pozwalają na lepsze zrozumienie tematu oraz wskazują robotom wartościową stronę, która może być przez nie sugerowana w wyszukiwarce.

Linkowanie (link building) – działania podejmowane w celu zwiększenia liczby linków przychodzących do strony. W tym celu używa się głównie linków na forach, komentarze, zaplecza oraz posty na blogach. Linkowanie jest bardzo ważnym elementem pozycjonowania stron.

Linkowanie naturalne – linkowanie nie wynikające z działań administratora strony czy pozycjonera, jest najlepiej postrzegane przez SERP i jest najbardziej pożądane, daje najwięcej mocy naszej stronie.

Linkowanie wewnętrzne (internal link) – powiązanie odnośników w ramach jednej strony (przykładowo na zasadzie strona główna – podstrona). Może pozytywnie wpłynąć na użyteczność strony i zwiększyć możliwość uzyskania wyższych pozycji w wyszukiwarkach.

Linkowanie zewnętrzne (external link) – blisko powiązane z pojęciem linków przychodzących. Często opiera się na pozyskiwaniu linków z serwisów cieszących się wysoką jakością i autorytetem.

Long click – przeciwieństwo short clicku; ma miejsce wtedy, kiedy po wyszukiwaniu użytkownik otwiera konkretną witrynę i spędza tam określoną ilość czasu. Jest bardziej pożądany w pozycjonowaniu, ponieważ świadczy o wartości merytorycznej i może wpłynąć na pozycję w wyszukiwaniach.

Long tail (długi ogon) – rzadko wyszukiwane frazy kluczowe zawierające dużą ilość słów. Są tanie i pozyskują mniej kliknięć, jednak dzięki swojej dokładności są w stanie przyciągnąć potencjalnych klientów. Wyszukiwane są one bowiem przez osoby, które dokładnie wiedzą, czego chcą. W rezultacie generują bardzo dużą część ruchu na witrynie.

Manual penalty (kara ręczna) – obniża pozycję strony w wynikach wyszukiwarki przez ręcznych raterów Google. Firma może dać karę ręczną w przypadku nie stosowania się do wskazówek dla webmasterów.

Meta description – jest to opis strony wyświetlany jako wynik wyszukiwania w Google. Wyszukiwarka ocenia zgodność treści strony z frazami wpisanymi przez użytkownika, w przypadku zgodności może wyświetlić adekwatny fragment treści ze z opisanej strony.

MetaTagi – zbiór znaczników META języka HTML,określa tematykę strony. Najważniejsze meta tagi to: tytuł strony, opis treści strony, słowa i frazy kluczowe.

Mem – to grafika i tekst będące humorystycznym komentarzem do bieżących wydarzeń, prezentacją poglądów czy emocji. Mem przybiera rozmaite formy – mogą nim być zdjęcia z humorystycznym komentarzem, krótkie filmiki lub przekazy tekstowe. Błyskawicznie rozprzestrzenia się w Sieci, dominuje zwłaszcza w serwisach społecznościowych. Może być również wykorzystywany jako narzędzia marketingowe, służące budowaniu relacji z klientami.

Mikroformaty – pozwalają wyszukiwarkom internetowym trafniej interpretować zawartość stron, precyzyjnie opisać poszczególne elementy na stronie w sposób zrozumiały dla botów Google.

Mobilna wersja strony – jest to dostosowanie strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych – tabletach i telefonach. Istotne jest, żeby taka wersja strony była dopasowana do różnych rozmiarów wyświetlaczy.

Monitorowanie pozycji – czynność ciągłego i regularnego sprawdzania pozycji strony w SERP dla danej frazy.

MozTrust – wyłapuje strony kiepskiej jakości, uzyskuje się go na podstawie kodu witryny.

Niewidoczny tekst (invisible text) – tekst widoczny jedynie dla robotów wyszukiwarek, a ukryty przed użytkownikami. Jest on zazwyczaj przesycony słowami kluczowymi.

Networking – kompleksowa wymiana wiedzy,wykorzystywanie relacji w celach rozwoju biznesu, budowanie i podtrzymywanie relacji służącą konfrontowaniu swojego pomysłu z kimś bardziej doświadczonym.

Newsletter – forma elektronicznego biuletynu, służy do stałej komunikacji z Klientami, mającej na celu informowanie odbiorców o nowościach, zmianach, ofertach, aktualizacjach firmy wysyłany ze stałą częstotliwością.

Nofollow – ”nie podążaj” , brak przekazywania mocy do stron oznacza, że link nie pochodzi od autora lub wydawcy strony. Ochrona przed spamem i linkami sponsorowanymi.

Not provided (Ukrywanie fraz kluczowych) – zjawisko ukrywania słów kluczowych w systemach statystycznych, takich jak Google Analytics. Pojawia się w raportach.

OBL (outbound Links) – linki wychodzące-hiperłącze kierujące użytkownika lub robota Google po za serwis na którym się obecnie znajduje. Zbyt duża ilość odnośników wychodzących nie jest jednak dobra.

Open Source (otwarte oprogramowanie) – legalne i darmowe kopiowanie. Pozwala na swobodne modyfikowanie i analizowanie produktów już istniejących.

Orphaned pages – podstrony, do których nie prowadzą żadne linki z zewnątrz (przykładowo kiedyś takie linki istniały, ale zostały usunięte). Takie witryny są marginalizowane przez Google.

Organic traffic – ruch organiczny – są to użytkownicy, którzy odwiedzają stronę internetową poprzez kliknięcie odnośnika w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

PR (Page Rank) – jest to algorytm wyszukiwarki Google, który ocenia wartość strony w skali od 1 do 10. Aby go obliczyć, bierze się pod uwagę ilość i jakość linków prowadzących do strony.

Page Speed – pomiar w jakim czasie załaduje się strona.

Paid traffic (ruch płatny) – użytkownicy, którzy odwiedzili witrynę za pomocą reklamy (tj. płatne wyniki wyszukiwania oznaczone jako reklama).

Panda – algorytm Google działający od 2011 roku. Analizuje on jakość treści na danej witrynie. Promuje takie, które są nowe i dobrej jakości, a karze słabe, duplikaty i niezaktualizowane.

Paragraf 31 – umowna nazwa dla kary nakładanej przez Google, polegająca o obniżenie pozycji strony o 30 miejsc. Zazwyczaj nakładana jest za tzw. działania ręczne.

Partial Match Domain (PMD) – zjawisko, kiedy fraza kluczowa pokrywa się z adresem strony.

Payday loan – algorytm Google służący do analizy bardzo popularnych zapytań takich jak np “pożyczka”, “kasyno”.

Phantom – nie potwierdzony oficjalnie przez Google algorytm który widocznie obniża widoczność stron internetowych; analizuje jakość stron internetowych; ostatnia aktualizacja miała miejsce w lutym 2017.

Personalizacja wyników wyszukiwania – jest to proces dostosowania wyników Google do konkretnego użytkownika według jego lokalizacji/adresu IP, historii wyszukiwań, historii odwiedzanych stron internetowych, kontaktów w skrzynce Gmail itd.

Pingwin – algorytm Google działający od 2012 roku. Odpowiedzialny jest za określenie widoczności witryny i jej ograniczenie gdy łamie regulamin w kwestii pozyskiwaniu linków.

Podcast – zjawisko coraz bardziej popularne, polega na zapisywaniu audycji, słuchowisk w internecie, użytkownicy w dowolnym czasie i miejscu mogą odsłuchać audycji wypełniającym tym czas np. jadąc samochodem lub pociągiem; może być wykorzystane w celach marketingowych do promocji produktu lub usługi oraz w celu udostępniania wartościowych, tematycznych treści aby uzyskać tytuł marki eksperckiej.

Pogo sticking – zachowanie użytkownika, który wchodzi po wyszukaniu na wyświetlane witryny, aby po kilku sekundach wrócić do ekranu z wynikami wyszukiwania. Takie zachowanie sugeruje słabą jakość wyszukiwania i małą wartość wyświetlanych stron dla użytkownika, co może spowodować spadek ich pozycji po wyszukiwaniu.

Pozycjonowanie stron internetowych – to zbiór działań, które mają na celu uzyskać jak najwyższą pozycję w wynikach po wpisaniu danej frazy do wyszukiwarki. Należy pamiętać, że chodzi tutaj o naturalne wyniki wyszukiwania, a nie reklamy płatne Google. Dzięki temu zwiększy się ruch na stronie, liczba odwiedzin, a co za tym idzie, wzrośnie zainteresowanie firmą/produktami/usługami.

Pozycjonowanie poza stroną (off-page SEO) – wszelkie działania poprawiające pozycję strony w wyszukiwarce nie wykonywane w obrębie tej strony np. przez pozyskiwanie linków przychodzących

PPC (Pay Per Click) – reklama internetowa, w której reklamodawca płaci za pojedyncze kliknięcie przez użytkownika (kliknięcie w link lub banner), nie za wyświetlenie reklamy.

Presell page – strona internetowa, której zawartość stanowią niskiej jakości treści o minimalnej lub zerowej wartości merytorycznej (tzw. precle). Treści te opisują najczęściej jakiś produkt i usługę, umożliwiając tym samym zakotwiczenie w tekście linku. Wpływa to pozytywnie na pozycję danej strony w wyszukiwarce.

Reciprocal link – inaczej “link zwrotny”, rodzaj wymiany stosowany podczas promowania danej strony. Oznacza, że po podlinkowaniu promowanej strony na obcej witrynie jesteśmy zobowiązani podlinkować tą witrynę na naszej stronie.

Redirect – mechanizm, który powoduje że, po wpisaniu adresu danej strony zostajemy automatycznie przekierowani na inny adres. Wynikać to może ze zmiany witryny internetowej. Redirect może być tymczasowy (302) lub permanentny (301).

Remarketing – wyświetla reklamy osobom, które już wcześniej odwiedziły tą stronę, ale nie dokonały żadnego zakupu. Wspomaga sprzedaż, zwiększa lojalność klientów, buduje wizerunek marki, nakłania do ponownych zakupów lub informuje o promocjach.

Responsywność (RWD) – odpowiednia dla wszystkich urządzeń witryna dzięki technice budowy jednej wersji strony. Przeglądanie strony www na dowolnym urządzeniu (tablet, komórka, laptop) w sposób przejrzysty, łatwy, atrakcyjny.

Rich Results – są to takie wyniki wyszukiwania, które oprócz podstawowych informacji jak tytuł strony, link, czy meta description posiadają również Rich Snippets.

Rich Snippets – są to rozszerzone opisy stron internetowych, które wyświetlają się w wynikach Google. Najczęściej zawierają dodatkowo informacje dotyczące np. ceny, dostępności i stanu produktu, liczby opinii, czy średnią ocenę.

ROI (Return On Investment) – wskaźnik zwrotu z inwestycji, który szacuje efektywność działania przedsiębiorstwa niezależnie od struktury jego majątku. Wskaźnik ROI: ROI = Zn/K

SEO (ang. Search Engine Optimization) – jest to całościowy proces, który ma za zadanie poprawić widoczność danej frazy w organicznych wynikach wyszukiwarkich. Organiczne wyniki są przeciwieństwem reklam płatnych Google wyświetlająca się w formie linków sponsorowanych AdWords. Do zadań SEO należu również poprawa technicznych aspektów witryny, rozbudowanie jej treści oraz zdobycie linków pozycjonujących z innych stron.

SERP (Search Engine Results Page) – strona internetowa z rezultatami wyszukiwania , która znajduję wpisane słowa kluczowe. Wyniki dzielą się na bezpłatne, czyli organiczne, i płatne, czyli nieograniczone.

Short click – tzw. “krótkie kliknięcie” – ma miejsce wtedy, kiedy użytkownik odwiedza witrynę po wyszukiwaniu, aby po chwili ją zamknąć i przejść na inną stronę.

SQT (Search Quality Team) – “policja Google” to grupa specjalistów, która monitoruje wyniki wyszukiwania, szczególnie zwracając uwagę na strony łamiące regulamin Google. Promują wartościowe treści kosztem pospolitego spamu (eliminują webspam).

Sitemap – mapa strony-specjalny link zawierający szczegółowe informacje dotyczące wszystkich adresów URL witryny. Najczęściej występuje w formacie XML lub HTML. Mówią one wyszukiwarkom o zawartości witryny internetowej, o datach ostatnich aktualizacji, częstotliwości zmian oraz jak ważna jest dana strona w odniesieniu do innych adresów URL w witrynie.

Social Media – media społecznościowe, są to witryny występujące zarówno pod postacią strony internetowej jak i aplikacji mobilnej. Umożliwiają one interakcję między użytkownikami bez względu na ich bieżącą lokalizację. Interakcja ta odbywać się może na różnych płaszczyznach. Media społecznościowe są wykorzystywane jako narzędzie komunikacji, źródło inspiracji, wiedzy czy nowych kontaktów. Zyskuje również coraz ważniejszą pozycję w internetowym marketingu.

Suplemental index – wyniki uzupełniające,poboczny indeks wyszukiwarki- strony lub podstrony uważane przez Google za niezaufane , które nie są wyświetlane w indeksie głównym wyszukiwarki.

Speed Update – jest to aktualizacja algorytmu Google, który analizuje szybkość ładowania się strony w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych.

Splog (spam blog) – metoda Black Hat SEO. Polega na tworzeniu blogów automatycznie lub półautomatycznie poprzez pobieranie treści z różnych źródeł i mieszanie ich ze sobą w celu utworzenia pozornie unikatowej treści.

Storytelling – stworzenie takiego materiału o dowolnej tematyce, który ma być oparty na historii, opowieści. Taka budowa zwróci uwagę użytkownika, dlatego trze dopracować przede wszystkim narracje, oddziaływanie na emocje/wyobraźnie oraz zbudowanie więzi z odbiorcą.

SSL (Secure Socket Layer) – protokół, który odpowiada za bezpieczeństwo danych w sieci. Służy do transmisji zaszyfrowanych danych między przeglądarką internetową na komputerze użytkownika, a serwerem strony internetowej.

SWL (System Wymiany Linków) – automatyczna wymiana linków pomiędzy stronami.

SXO (Search Experience Optimization) Czym jest SXO? To optymalizacja doświadczenia użytkownika, stanowi połączenie SEO (Search Engine Optimization) oraz UX (User Experience). Polega na takim zaprojektowaniu informacji wyświetlanej jako wynik wyszukiwania, by była ona zachęcająca do odwiedzenia prezentowanej witryny.

Targetowanie demograficzne (Geotargeting) – kierowanie odpowiednich reklam do wybranych użytkowników w zależności od położenia geograficznego. Geotargeting może być zastosowany w skali kraju, województwa, miasta czy nawet kodu pocztowego.

Testy A/B – metoda stosowana też przez Google, w której uczestnicy otrzymują dwie wersje produktu (albo np. strony internetowej) i mają zdecydować, która jest lepsza pod jakimś określonym parametrem.

Tag canonical – tag kanoniczny, który informuje roboty Google o tym, które wersja witryny jest oryginalna.

Thin content – content, który zawiera w sobie niewielką wartość lub jej brak; także taki, który nie odpowiada na potrzeby użytkowników. Do thin contentu należy treść generowana automatycznie, treść ukryta, zbyt duże nasycenie treści słowami kluczowymi, niewiele różniące się między sobą podstrony.

Tiny text – jest to jedna z metod Black Hat SEO, polegająca na umieszczeniu minimalnego tekstu, o wielkości jednego pixela, aby pomógł witrynie zająć wyższą pozycję. Tekst zawiera wiele słów lub fraz kluczowych.

Trust Rank – wskaźnik zaufania mający na celu określenie poziomu zaufania wyszukiwarek do witryn pozwala na odróżnienie witryn wartościowych od internetowych “śmieci”.

Twin Website – serwis bliźniaczy, jest to nazwa, którą określa się stronę internetową o zawartości identycznej, lub bardzo zbliżonej do zawartości strony promowanej. Jest to niekorzystne zjawisko, które zwiększa konkurencyjność w procesie pozycjonowania.

Ukryty tekst – już dość przestarzała metoda polegająca na zamieszczaniu na witrynie tekstu polepszającego pozycję witryny w wyszukiwarkach. Tekst ten jest widoczny jedynie przez właśnie wyszukiwarki, użytkownicy nie mają do niego dostępu. Dokonuje się tego poprzez zastosowanie tagu, lub nieco mniej profesjonalną metodą zmiany koloru czcionki.

Usability – inaczej użyteczność. Są to cechy witryny, które zwiększają jej stopień użyteczności dla użytkownika. Właściwości np. proste menu, intuicyjny interfejs, czy dobra hierarchia na stronie.

UX – user experience – wrażenia podczas wizyty na stronie internetowej, odnosi się np. do zachowań, emocji, postaw użytkownika. Im łatwiejsza w obsłudze i atrakcyjniejsza w wyglądzie strona tym lepiej dla użytkownika.

UI (User Interface) – po polsku “interfejs użytkownika”, są to wizualne elementy witryny, które swoją estetyką i intuicyjnością mają ułatwić użytkownikowi interakcję z odwiedzaną stroną internetową. Do elementów interfejsu strony zalicza się menu, rozkład informacji na stronie głównej oraz na podstronach, motywy kolorystyczne strony i wiele innych.

User intent – inaczej zamiar użytkownika. Pokazuje o czym myśli użytkownik i co chce osiągnąć przez dane wyszukiwanie.

Web directory– inaczej katalog stron to strona internetowa, na której umieszczone są odnośniki do innych stron, podzielone na tematyczne kategorie najczęściej na ogólne i specjalistyczne.

Webinarium (Webinar) – internetowe seminarium, prezentacja odbywająca się za pośrednictwem sieci internetowej, odbywa się dzięki webcast, który umożliwia transmisję na żywo, gwarancja komunikacji w dowolnych miejscach na świecie.

Webmaster – osoba, która odpowiada za projekt i wykonanie strony internetowej. Ma również uprawnienia do aktualizowania jej i wprowadzania zmian, chociaż nie zawsze po ukończeniu witryny pozostaje jej głównym zarządzającym.

Web Usability – termin określający użyteczność strony internetowej, do oceny tej używane są kryteria głównie związane z doświadczeniem użytkownika -intuicyjne poruszanie się, przyjazne treści, łatwość w zdobywaniu potrzebnych informacji.

WordPress – system zarządzania treścią (CMS); platforma do tworzenia stron internetowych.

White Hat SEO – działanie mające na celu optymalizację i promocję strony, zgodne z wytycznymi jakościowymi Google, wykluczające spam, nie nakładające kar gdy kieruje się wytycznymi.

White paper – jest to oficjalny dokument, który zawiera wszystkie informacje, raporty oraz dane dotyczące danego obszaru działalności firmy. Pełni jedynie funkcje informacyjne, nie służy sprzedaży czy promocji.

Wyniki organiczne, naturalne – są to darmowe wyniki, które wyświetlają się w wyszukiwarce Google. Należy jest rozróżnić z reklamami, treściami płatnymi.

Wyszukiwanie konwersacyjne (conversational search) – wyszukiwanie imitujące rozmowę wyszukiwarki z użytkownikiem; wyszukiwanie następuje według całych wprowadzonych zdań, a wyniki przypominają ludzką odpowiedź; dodatkowo jeżeli pierwsze wyszukanie zawiera w sobie podmiot, przy kolejnym nie trzeba go zapisywać.

Wyszukiwarka, Search Engine – jest to program lub strona internetowa, która wyszukuje informacje dostępne w Internecie po wpisaniu danego słowa, frazy.

Zaplecze (Satelity) – strony na których pozycjoner chce polepszyć ich pozycję poprzez umieszczenie do nich linków inaczej promowanie.

Zero-match anchor text – inaczej tekst zakotwiczenia, nazywamy widoczną dla użytkownika treść linka, która wyświetlona zostaje na stronie internetowej np. ”kliknij tutaj”, “zobacz naszą stronę”.

Zero Moment of Truth (ZMOT) – jest to opracowany przez Google model podejmowania decyzji o zakupie danego produktu przez konsumenta. Za kluczową fazę uznaje moment pomiędzy pojawieniem się myśli o zakupie, a udaniem się do sklepu. Faza ta uwarunkowana jest rekomendacjami i opiniami innych użytkowników.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *