Każdy użytkownik internetu, podczas korzystania z sieci, przynajmniej raz w życiu spotkał się z komunikatem “błąd 404” , ”strony nie odnaleziono” lub “Page not found”.
O ile dla przeciętnego internauty kod ten po wyświetleniu jest tylko ślepą uliczką, z której, szybko się wycofa, o tyle dla pozycjonerów może okazać się zmorą spędzającą sen z powiek. Czym dokładnie jest kod 404 i jak sobie z nim radzić?
Co oznacza błąd 404?
404 to kod błędu odpowiedzi HTTP, który pojawia się na ekranie gdy użytkownik z jakiegoś powodu nie może dostać się na wybraną stronę. Nie jest to jednak błąd serwera (w takim wypadku mielibyśmy do czynienia z kodami 500, 503 i 505), ale oznacza to, że serwer nie mógł odnaleźć danego zasobu, z którym próbowała się połączyć przeglądarka.
Wyświetlany jest w tym momencie komunikat, który może negatywnie wpłynąć na odbiór przez potencjalnego klienta.
Co powoduje wystąpienia kodu 404?
Powodów pojawienia się błędu 404, może być wiele:
– strona została usunięta,
– zostało wprowadzone niewłaściwe przekierowanie,
– strona została tymczasowo wyłączona – np. z powodu prowadzonych prac moderacyjnych,
– został wprowadzony niewłaściwy adres URL,
– pliki cache i cookies nie zostały wyczyszczone,
– strona została zainfekowana przez złośliwe oprogramowanie,
– wprowadzone zostały zmiany w pliku .htaccess.
Wpływ występowania błędu 404 na pozycje
Według Google, błędy 404 występujące na Twojej domenie NIE mają bezpośredniego negatywnego wpływu na pozycje podstron w wynikach wyszukiwaniach.
Jednak na pozycje w rankingu mają wpływ również zachowania użytkowników, a te są determinowane przez wrażenia, po zetknięciu ze stroną.
Internauta, który szuka interesujących go informacji lub produktów, podczas natknięcia się na kod 404, po prostu opuści stronę i poszuka innej, o podobnej tematyce. W takiej sytuacji po pierwsze stracisz zainteresowanie potencjalnego klienta swoimi produktami lub usługami, a po drugie wzrośnie wtedy współczynnik odrzuceń, a ten ma już bezpośredni wpływ na pozycjonowanie.
Odrzucenie ma miejsce, gdy interakcja użytkownika z daną witryną ogranicza się do wyświetlenia strony i wyjścia z niej, bez jakichkolwiek dodatkowych interakcji. Współczynnik ten wpływa na algorytm Google, który ocenia tę stronę jako niespełniająca intencji internauty i automatycznie obniża crawl budget, czyli ilości podstron odwiedzanych przez roboty podczas jednej sesji.
Występowanie błędu 404 na podstronach, na które prowadzą wartościowe linki ze stron zewnętrznych, może również prowadzić do drastycznych spadków pozycji. Oznaczałoby to, że cała wielomiesięczna praca, którą włożyliśmy w kampanie linkbuildingową poszła na marne.
Jak znaleźć występujący błąd 404 w Twojej witrynie?
Istnieje kilka sposobów, by sprawdzić, czy na naszej witrynie występują błędy 404:
– najprostszym z nich jest wpisanie w pasku adresu przeglądarki komendę “site:przykładowa-strona.pl”, gdzie zamiast “przykladowa-strona.pl” wpisujemy nazwę naszej domeny. Pozwoli nam to na wyświetlenie listy zaindeksowanych podstron naszej domeny i ewentualne zlokalizowanie tych zwracających błąd 404,
– możemy skorzystać z pomocy Google Search Console i sprawdzić raport błędów indeksowania. GSC wysyła również odpowiedni raport, jeżeli w obrębie witryny nastąpi nagły wzrost błędów 404,
szybkim i skutecznym sposobem jest wykorzystanie do tego celu programu Screaming Frog Seo Spider lub innych crawlerów. Są to narzędzia, które skanują Twoją witrynę w ten sam sposób co Googlebot, w poszukiwaniu odpowiednich informacji.
– kolejnym sposobem jest sprawdzenie strony poprzez narzędzie Ahrefs.com. Pozwala ono na wygenerowanie bardzo dokładnych raportów linków zwrotnych lub linków przychodzących, zawierających błędy 404.
Jak sobie radzić z błędami 404?
Często, okazje się, że aby pozbyć się niechcianych błędów 404, wystarczy odświeżenie witryny, wyczyszczenie plików cookies i pamięci tymczasowej lub użycie programu antywirusowego. Nierzadko wymaga to przeanalizowania witryny pod kątem błędnych przekierowań i jeśli to konieczne przekierowanie starych podstron na nowe.
Co jednak w przypadku, gdy niemożliwe jest wyeliminowanie wszystkich błędów, np. gdy prowadzisz sklep internetowy?
Bardzo szybkim sposobem jest implementacja wtyczki – popularny CMS WordPress oferuje wtyczkę Redirect 404 to Homepage, dzięki której w szybki sposób wszystkie strony 404 zostaną przekierowane na stronę głowną – dzięki temu współczynnik odrzuceń nie spadnie, a roboty Google nie stracą czasu na crawlowanie niedziałających podstron.
Jak wykorzystać stronę 404?
Jest to też idealna okazja, by zaangażować swoich klientów. Wystarczy, że na swojej stronie 404 umieścisz:
– oryginalne, humorystyczne hasło i ciekawą grafikę, które przyciągną uwagę użytkownika,
– odnośniki, które pozwolą na dotarcie do odpowiednich kategorii i podkategorii na stronie,
– wyszukiwarkę, która pozwoli użytkownikowi na znalezienie interesujących go treści
– dane adresowe,
– przycisk zapisu do newslettera,
– informacje o promocjach, lub kody rabatowe.
W ten sposób nie tylko wpłyniesz na pozytywny odbiór Twojej witryny przez potencjalnych klientów, ale i pozbędziesz się problemu ze współczynnikiem odrzuceń. A może nawet uda Ci się wygenerować dodatkowe konwersje?