SSL – co to właściwie jest?
SSL – z języka angielskiego Secure Socket Layer – to protokół, który zapewnia bezpieczną transmisję strumienia danych, szyfrując go. Obecnie, zarówno użytkownicy, jak i największe przedsiębiorstwa informatyczne uważają go za podstawową normę ochrony w Internecie. Więcej dowiesz się w naszym artykule: Czym jest certyfikat SSL?
Powody, dla których warto dodać certyfikat SSL na swoją stronę
Przede wszystkim chroni on użytkowników naszej witryny. Sprawia, że otrzymują gwarancję pełnego zabezpieczenia oraz ochrony ich poufnych danych. Zwiększa zatem poczucie bezpieczeństwa użytkowników, pozytywnie wpływając na ich zaufanie do naszej strony. Ponadto, posiadanie certyfikatu SSL niesie szereg innych korzyści:
1.Korzystanie z SSL należy do tych kryteriów rankingowych Google. Zawsze wyższą, a więc i lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania osiągnie strona posiadająca protokół HTTPS.
2. Jest wspierany przez AMP (Accelerated Mobile Pages), czyli funkcję przyspieszającą ładowanie się stron internetowych na urządzeniach mobilnych. Jeśli nasza strona korzysta z tej technologii, ładuje się na przenośnych urządzeniach (smartfony, tablety, laptopy i inne) nieporównywalnie szybciej od tych, które jej nie mają.
3. „Mobile-first index” – posiadająca szyfrowany protokół strona, zwłaszcza jej mobilna wersja, jest korzystnie oceniana i indeksowana.
4. Zauważyłeś, że zawsze dostajemy zawiadomienie o przesyłaniu danych w sposób, który nie jest zabezpieczony? Taki komunikat może sprawić, że użytkownik nie zdecyduje się wejść na stronę, ponieważ nie będzie pewny bezpieczeństwa swoich danych. Posiadanie certyfikatu SSL pozwala uniknąć takiej sytuacji.
Skąd wiadomo, czy strona posiada certyfikat SSL?
Aby dowiedzieć się, czy dana strona posiada certyfikat SSL, należy przyjrzeć się jej adresowi URL. Łatwo to sprawdzić – adresy stron, które są szyfrowane, zaczynają od HTTPS, a te, które nie chronią naszych danych od HTTP.
Gdzie można zakupić certyfikat SSL?
Wykupuje się go w obsługującej naszą stronę firmie hostingowej. Dziś prawie każda z nich powala klientom na zakup takiego certyfikatu. Wiąże się to z kosztem od kilku do kilkudziesięciu złotych.
Jak wdrożyć darmowy SSL na serwerze w WordPress?
Zaimplementowanie darmowego SSL na serwerze w WordPress następuje w trzech możliwych krokach:
– przez wtyczkę,
– przez edytowanie bazy danych,
– za pomocą zmiany linków.
O tym musisz pamiętać, wdrażając certyfikat SSL
10 niezbędnych kroków
1. Jednoznaczne przekierowania
Po dodaniu certyfikatu i upewnieniu się, że witryna jest w pełni bezpieczna, powinno się zadbać o dodanie odpowiednich przekierowań. Zapobiegnie to sytuacji, w której posiadana przez nas strona będzie działała pod dwoma adresami: zarówno tym z HTTP, jak i z HTTPS. Użytkownik, chcący wejść na naszą stronę ma być od razu kierowany na tę, która ma zabezpieczający certyfikat SSL.
2. Linki w działaniach reklamowych i promocyjnych
Konieczne jest, aby również linki wykorzystywane w kampaniach reklamowych i promocyjnych prowadziły każdorazowo do aktualnej wersji strony. Stary, niezabezpieczony, adres witryny z czasem zostanie trwale usunięty z indeksu wyszukiwarki
3. Obsługa subdomen strony – Wildcard
Aby wprowadzenie szyfrowanego protokołu nie przyniosło naszej stronie strat w pozycjonowaniu w wyszukiwarce, trzeba zadbać o to, by obsługiwał on również wszystkie jej subdomeny, jeśli takie istnieją.
4. Szyfrowanie zasobów wewnętrznych witryny
Należy upewnić się, że protokół został dodany także do wszystkich zasobów wewnętrznych. Obejmuje one takie elementy jak filmy, grafiki, skrypty (JC/CSS) oraz do wszystkich pozostałych komponentów, do których prowadzą odnośniki w kodzie naszej strony.
5. Aktualizacja zasobów wewnętrznych
Należy dokonać skrupulatnej analizy listy serwisów zewnętrznych, na których znajdują się linki prowadzące do naszej witryny. Adresy, które można samodzielnie przekształcać – oficjalne profile w mediach społecznościowych, serwisy partnerskie – trzeba bezzwłocznie uaktualniać do formy HTTPS. Jeśli chodzi o te linki, na które nie możemy swobodnie wpływać, pamiętajmy o ich uwzględnieniu w pracach związanych z przekierowaniami
6. Właściwy canonical tag
To tak zwany metatag, który znajduje się w dokumencie HTML. Nie dopuszcza on treści, dlatego trzeba upewnić się, że zawiera on bezwzględny adres URL.
7. Aktualizowanie profilu Google Search Console
Po modyfikacji protokołu na szyfrowany trzeba będzie także utworzyć nowy profil w Google Search Console. Należy go założyć dla aktualnego adresu naszej strony, który – już po zabezpieczeniu – zaczyna się od https://.
8. URL w Mapach Strony
Adresy URL zawarte w Sitemapach muszą wykorzystywać nowy, zaktualizowany wariant protokołu.
9. Narzędzie Google Analytics
Trzeba pamiętać, by zweryfikować aktualne ustawienia Google Analytics, ponieważ może się okazać, iż konieczne będzie samodzielne, ręczne zaktualizowanie kodu GA.
10. Minimalizacja skutków ubocznych
Dodanie certyfikatu SSL może sprawić, że czas ładowania strony znacznie się wydłuży. To skutek uboczny szyfrowania, który zniwelować powinno ograniczenie wgranych wtyczek do minimum, wprowadzenie tak zwanej kompresji gzip na serwerze, pozbycie się z kodu HTML i JavaScript zbędnych znaczników oraz kontrola rozmiaru grafik znajdujących się stronie.
Wdrażanie certyfikatu SSL to konieczny krok do tego, aby nasza strona spełniała standardy ochrony danych użytkowników. Jego implementacja nie jest szczególnie skomplikowana, ale jeśli dokonamy jej w niewłaściwy sposób, może skutkować utratą osiągniętej już pozycji w wynikach wyszukiwania.
Korzystając z wymienionych powyżej dziesięciu kroków, bezpiecznie i efektywnie skorzystasz z tego narzędzia, dbając, by ani Twoja strona, ani jej użytkownicy nie byli stratni!
Very interesting topic, appreciate it for putting up.Leadership