Czym jest anchor text i jakie ma znaczenie dla SEO?

Czym jest anchor text?

Najprościej mówiąc, anchor text to treść linku, jaka widnieje na stronie internetowej. Mamy z nim do czynienia praktycznie za każdym razem, gdy odwiedzimy daną podstronę. Najczęściej pojawia się jako kolorowy, możliwy do kliknięcia tekst, który przedstawia znajdujący się pod nim adres URL, w bardziej przyjaznej formie. Stanowi zatem ułatwienie nie tylko dla użytkownika, ale również wyszukiwarki, ponieważ pomaga zrozumieć, gdzie kieruje dany odnośnik.

Anchor text to jeden z najistotniejszych czynników pozycjonujących, a jego obecność wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Nic dziwnego zatem, że jest on kluczowym elementem każdej strategii SEO.

W kodzie strony HTML, anchory, znajdują się pomiędzy tagami i to właśnie na tą część kodu, roboty wyszukiwarek zwracają szczególną uwagę. Weźmy więc sytuację, w której chcielibyśmy wypromować swoją firmę w sieci, poprzez umieszczenie tekstu zawierającego odpowiednie linki, pod konkretnymi anchorami.

https://dev29.invette.dev/blog/czym-jest-sitemap-i-dlaczego-powinna-znalezc-sie-na-stronie/

“Szukasz doświadczonych specjalistów z zakresu marketingu internetowego? Skorzystaj z usług Invette — najlepszej agencji interaktywnej w Krakowie!”

W kodzie strony ten tekst wyglądałby następująco:

Szukasz doświadczonych specjalistów z zakresu marketingu internetowego? Skorzystaj z usług Invette – najlepszej agencji interaktywnej w Krakowie!

“najlepszej agencji interaktywnej w Krakowie” – to właśnie anchor text, czyli treść linka.

Rodzaje anchor textów

Anchor text to potężne narzędzie wykorzystywane przez specjalistów SEO. Można podzielić je na kilka rodzajów:

  • brand anchor text – odnoszący się do nazwy firmy lub marki, nie zawiera słów kluczowych, na które pozycjonujesz swoją stronę internetową,
  • generic – niezwiązany z tematem lub treścią strony, lecz niejako się do niej odnosi i nakierowuje użytkownika na działanie (call to action),
  • naked anchor text – zwykły link URL, który nie posiada tekstu zakotwiczenia,
  • exact match anchor text – dopasowany pod frazę kluczową, na którą dana strona się pozycjonuje,
  • partial match anchor text – częściowo dopasowany pod frazę kluczową. W odróżnieniu do exact match może zawierać jego odmiany lub synonimy,
  • phrase match anchor text – czyli tekst kotwicy dopasowany do wyrażenia. Jest rozwinięciem głównej frazy kluczowej o dodatkowe słowa, tworząc frazę z długim ogonem.

Dodatkowo, w przypadku gdy chcielibyśmy umieścić link pod grafiką, jesteśmy w stanie dodać do niej atrybut alt, który działa w ten sam sposób co anchor text.

Zastosowania i optymalizacja anchor textów

Optymalizując anchory, należy pamiętać o kilku istotnych zasadach. Przede wszystkim powinny być związane tematycznie z treścią podstrony, do której się odnoszą. Co więcej, warto zadbać, aby pochodziły z wartościowych i wiarygodnych domen, ponieważ wpływa to pozytywnie na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwaniach. Dodatkowo, ważne jest, aby były różnorodne, dlatego każdy z rodzajów anchor textów stosowany jest w innej sytuacji:

  • przypadku gdy promujemy swoją witrynę w sieci poprzez umieszczanie linków na zewnętrznych witrynach, aby zbudować ogólną siłę domeny, używamy markowych anchor tekstów oraz nagich linków,
  • generyczne anchory są stosowane, gdy chcemy zachęcić użytkownika do odwiedzenia konkretnej podstrony, która tematycznie odpowiada treści akapitu. Zazwyczaj taki anchor ma formę wezwania do działania np: “Zobacz więcej!”, “Kliknij tutaj!”,
  • gdy chcemy rozbudować swoją sieć linków wewnętrznych, najczęściej użyjemy do tego exact i partial match anchor textów, korzystając z fraz znajdujących się w tekście na stronie. Anchory te pozwalają użytkownikom oraz robotom zrozumieć co znajduje się na stronie, do której odnoszą.

Podsumowanie

Anchor text stanowi element każdej witryny i pomimo swojej prostoty, okazuje się silnym narzędziem, istotnym z perspektywy pozycjonowania strony w wyszukiwarce. Wyróżniamy kilka rodzajów anchor textów, ich zrozumienie pozwoli na lepsze dopasowanie, a tym samym osiągnięcie wyższej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.