Czym jest certyfikat SSL?

Obecnie większość adresów w wyszukiwarkach internetowych poprzedzone są  rozpoczyna się skrótem https, a nie http

Część wie, co skróty te oznaczają oraz jakie mają znaczenie dla witryn. Ale czy zdarzyło nam się zastanowić, czy wpływają one na działania związane z SEO i jaka jest między nimi różnica? Aspekt ten obecnie wnosi całkiem sporo na pole pozycjonowania.

https://dev29.invette.dev/blog/ile-trwa-pozycjonowanie-strony-internetowej/

Czym jest certyfikat SSL?

Certyfikat SSL – w dużym skrócie – jest technologią, która zapewnia bezpieczne połączenie między naszym komputerem a serwerem, podczas gdy korzystamy ze strony internetowej. Odbywa się to poprzez szyfrowanie oraz mechanizmy infrastruktury klucza publicznego. O jego obecności możemy dowiedzieć się w bardzo prosty sposób. Jest on reprezentowany przez stojące przed adresem URL pięć literek: HTTPS.

Skrót ten oznacza tyle co “zabezpieczony http” (z angielskiego ‘http-secure’). Głównym zadaniem certyfikatu SSL jest ochrona pozostawianych przez użytkowników informacji, takich jak:

– dane osobowe,

– hasła dostępu,

– loginy,

– wszelkiego rodzaju transakcje pieniężne i związane z nimi dane,

– korespondencja.

Google stawia nacisk na posiadanie certyfikatu ze względu na liczne kradzieże danych mające miejsce w przeciągu ostatnich lat (średnio około pół miliarda skradzionych rekordów rocznie).

Wpływ szyfrowania danych na pozycjonowanie

Odkąd w 2017 roku na szeroką skalę zaczął być wprowadzany protokół https, wszystkie witryny nieposiadające zabezpieczeń zostały oznaczone jako niegodne zaufania i próbujące skraść dane użytkowników. Doprowadziło to do spadku ich pozycji w wyszukiwarkach, a tym samym utrudniło działania na polu pozycjonowania. Strony takie straciły wielu odbiorców, którzy obecnie boją się powierzyć jakiekolwiek dane witrynom bez zabezpieczeń. Skutkuje to o wiele mniejszą szansą na konwersję.

Największe strony internetowe, aby uniknąć tego rodzaju strat, zaczęły wykupywać certyfikaty i już w 2018 roku ponad połowa z miliona najczęściej odwiedzanych stron posiadała skrót https przed swoim adresem URL.

Oprócz tego, certyfikat jest również wymagany w przypadku AMP (Accelerated Mobile Page), a więc przy poprawianiu wrażeń użytkownika podczas użytkowania stron internetowych na urządzeniach mobilnych. Obecnie, podczas gdy duża ilość internautów wyszukuje witryny wprost ze swoich telefonów, brak takiej możliwości negatywnie wpływa na ich opinie.

https://dev29.invette.dev/blog/mobilna-a-responsywna-strona-internetowa/

SSL a sklepy internetowe

Certyfikat SSL powinien być szczególnie ważnym aspektem dla osób prowadzących sklepy internetowe. Handel online wymaga zapewnienia jak najwyższej ochrony danych ze względu na ich wagę. Nikt nie chciałby, aby jego numer konta czy podawane przy okazji hasła wpadły w niepowołane ręce. Dlatego też duża część z internetowych klientów zwraca uwagę na to, czy połączenie na stronie jest bezpieczne i czy podjęta transakcja nie okaże się ryzykowna. Aż 15 procent użytkowników, którzy nie sfinalizowali swoich zakupów w sklepie internetowym, podało jako główny powód obawę o bezpieczeństwo swoich danych – jest to więc niezwykle istotna rzecz, jeśli myślimy o pozycjonowaniu swojego sklepu.

Brak certyfikatu SSL może spowodować porzucanie danej witryny przez użytkownika na rzecz innych oraz zwiększenie liczby osób, które odwiedzają stronę, by zaraz potem ją opuścić. Daje to jasny sygnał robotom wyszukiwarek, że sklep jest mniej wartościowy od pozostałych i jego pozycja w indeksach spada.

https://dev29.invette.dev/blog/najczestsze-problemy-z-indeksacja-stron-internetowych/

Czy certyfikat SSL się opłaca?

Wielu użytkowników stron, zastanawiając się nad instalacją SSL, rozważa, czy jest to opłacalny wybór. A jeśli tak, to czy warto zdecydować się na jego darmową wersję, zamiast tej płatnej. Problem z bezpłatnym certyfikatem może okazać się znaczący – niektóre z nich nie działają bowiem dla wszystkich użytkowników i strona stanie się dla nich po prostu bezużyteczna. Natomiast koszt certyfikatu od zaufanego dostawcy, w zależności od poziomu bezpieczeństwa, który chcemy zapewnić użytkownikom, może wahać się od 10 do 500 złotych.

Najdroższy typ zalecany jest jednak dla takich instytucji jak banki czy strony, na których dokonujemy transakcji. Podjęcie się takiej inwestycji może jednak okazać się dla nas bardzo opłacalne, choćby ze względu na fakt ułatwionego pozycjonowania. W efekcie nasza strona zyska nie tylko zaufanie użytkowników, ale także wyższą pozycję w rankingach wyszukiwań.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *