Czym jest sitemap i dlaczego powinna znaleźć się na stronie?

Czym jest sitemapa?

Sitemapa, czyli mapa witryny to plik, który pomaga robotom wyszukiwarek znajdować, skanować i indeksować treści znajdujące się na stronie. Umożliwia szybsze prześledzenie serwisu, zwiększenie liczby zindeksowanych stron oraz upewnienie się, że istotne dla nas podstrony zostaną uwzględnione w wynikach wyszukiwania.

Sitemapa jest szczególnie przydatna w przypadku dużych serwisów, które posiadają wiele podstron, przykładem są sklepy e-commerce. Google nie ma problemu z indeksacją małych serwisów, o ile linki pomiędzy stronami są użyte prawidłowo. Posiadanie sitemapy nie jest więc konieczne, ale korzystanie z niej w prawidłowy sposób, wspiera działania SEO.

Należy pamiętać, aby mapa strona nie była ukryta, a znaleźć ją można poprzez wpisanie w adresie domeny końcówki /sitemap.xml.

Jak poprawnie stworzyć sitemapę?

Sitemapę przygotowaną przeważnie w formacie XML wgrywamy bezpośrednio na serwer. Pojedynczy plik mapy witryny nie może być cięższy niż 50 MB i zawierać więcej niż 50 tys. adresów URL. Podstawowy plik sitemapy zawiera URL-e z serwisu, często z datą ostatniej aktualizacji treści w danym URL.

Bardzo prosta mapa witryny, zawierająca jeden URL będzie wyglądała więc tak:

jak wdrożyć sitempae na stronęźródło

Dodatkowo dane znajdujące się w sitemapie można poszerzyć o informacje dotyczące częstotliwości zmian oraz priorytet adresu URL na stronie określany w skali 0.0 – 1.0. Są to jednak informacje dodawane opcjonalne i coraz częściej pomijane przez specjalistów SEO.

Samo stworzenie sitemapy jest stosunkowo proste ze względu na dużą liczbę ogólnie dostępnych narzędzi, które przygotują ją za nas. Korzystając z WordPressa możemy użyć Yoast SEO, a jeśli nie używamy tej wtyczki, znajdziemy wiele innych, które mogą nam w tym pomóc. Jeśli nie korzystamy z WordPressa warto skorzystać np. z generatora XML- Sitemaps.com lub programów, takich jak Screaming Frog SEO.

Popularne błędy występujące podczas tworzenia mapy witryny

Dobrą praktyką jest przejrzenie mapy witryny samodzielnie po jej utworzeniu. Pozwala to na wykluczenie ewentualnych błędów m.in.: zawarcia w niej stron, których z różnych przyczyn nie chcemy indeksować, na przykład stron zwracających błąd 404, adresów URL z przekierowaniami 301 i 302 oraz podstron wymagających logowania.

Należy również zadbać o to, aby mapa witryny zawierała jedynie kanoniczne URL-e. Dodatkowym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, jest jej kompatybilność z plikiem robots.txt. Jeśli w pliku robots.txt jakaś strona została oznaczona tagiem „noindex” nie powinna być zawarta w mapie witryny.

Po stworzeniu sitemapy należy ją wgrać do Google Search Console, gdzie znajdziemy informacje o jej poprawności. W tym narzędziu mamy dostęp do raportu zawierającego stan indeksu informujący o ewentualnych błędach, a także informacje o stronach, które zostały wykluczone z indeksowania.

Dlaczego sitemapa jest istotna dla strony?

Sitemapa wspiera boty indeksujące w dostępie do zawartości naszej witryny oraz jej struktury. Jest szczególnie ważna w przypadku dużych stron, nieposiadających ściśle określonej struktury oraz niedbających o uporządkowane linkowanie wewnętrzne.

Zatem, mapa witryny umożliwia dodarcie do tych miejsc witryny, które w innym wypadku mogłyby zostać pominięte w procesie indeksowania. Mapa strony spełnia podobną rolę w pozycjonowaniu nowej strony z zaledwie kilkoma linkami zewnętrznymi. Sitemapa może być w tym przypadku dużym ułatwieniem dla botów indeksujących, aby odnaleźć podstrony na Twojej witrynie ze słabym linkowaniem.

Dodatkowe wskazówki do sitemapy

Pojedynczy plik sitemap.xml nie może posiadać więcej niż 50 000 adresów URL. Jeśli posiadamy dużą stronę powinniśmy podzielić sitemapę na mniejsze części. Dobrą praktyką jest jej dzielenie wg. działów np. produkty w jednym pliku, a artykuły blogowe w drugim.

Coraz częściej poruszanym tematem jest użyteczność sitemapy w rękach konkurencji. Jeśli prowadzimy sklep internetowy, warto zadbać o nazwanie mapy inaczej niż standardowo /sitemap.xml., poprzez np. dodanie kilku dodatkowych znaków na początku lub końcu jej nazwy. Pozwala to na uniemożliwienie konkurencji łatwego dostępu do spisu naszego asortymentu, a także wprowadzanych zmian.