Linki dofollow i nofollow – czym się różnią?

Zadaniem pozycjonerów jest podniesienie pozycji strony internetowej w rankingu wyszukiwań przeglądarki internetowej.

Działania SEO, zajmujące się optymalizowaniem strony pod algorytmy skanowania robotów wyszukiwarek, obejmują pisanie tekstów z odpowiednimi frazami kluczowymi pod jakimi dana strona jest wyszukiwana, optymalizację jej kodu źródłowego czy linkowanie witryny na obcych witrynach, umożliwiające użytkownikom przekierowanie na naszą stronę i odnalezienia przez nich wartościowych treści.

Pozyskiwanie nowych odnośników – linków – to bardzo ważny etap w procesie pozycjonowania stron WWW. W zależności od tego, jakim atrybutem oznaczony jest dany link googlebot inaczej zachowuje się wobec niego. Wyróżniamy dwa atrybuty linkowania: dofollow i nofollow. Bardzo ważne jest (zgodnie z wytycznymi Google) aby zachować odpowiedni stosunek linków nofollow do linków dofollow.

Linki przekierowujące roboty Google

Link dofollow

Link dofollow ma za zadanie przekazać część wartości mocy SEO strony, na której się znajduje do strony, na którą prowadzi.

Jakie jest zadanie linku dofollow?

– atrybuty dofollow nakazują robotom internetowym, aby te odwiedziły stronę, do której prowadzi link, dzięki czemu część mocy danej witryny przenoszona jest na podstronę podlinkowaną. Skutkuje to częstszą możliwością indeksowania strony i zwiększenia crawl budgetu.

– linki dofollow mogą również podnieść status strony w rankingach popularności poprzez przekazywanie zaufania lub jego braku. Ponieważ niektóre strony posiadają wysoką wartość wskaźnika Trust Rank to linki dofollow umieszczone na ich stronach zwiększą wskaźnik zaufania strony do której prowadzą. Im więcej takich linków tym lepiej.

Niestety działa to również w druga stronę. Chcąc zbudować przejrzysty profil linkowy podstrony naszej witryny, należy pozycjonowaną kategorię uwzględnić w nawigacji serwisu, poprzez ustawienie linku do podstrony w głównym menu. Kolejnym zadaniem linku dofollow jest przekazywanie wartości anchor textu. Zastosowanie danego anchora wielokrotnie spowoduje, że dana witryna pojawi się w wyszukiwarce pod konkretną frazę lub wyrażenie.

Wszystkie linki, które nie mają atrybutu rel=”nofollow” traktowane są domyślnie jako linki dofollow – Googleboty są wtedy automatycznie przenoszone na stronę linkowaną, gdyz z założenia uznane jest, że właściciel domeny nie będzie przekierowywał użytkowników na strony niewartościowe.

Linki nofollow

Stosowanie linków nofollow skutkuje tym, że roboty internetowe Google’a nie zostają przekierowywane na stronę linkowaną i nie muszą jej odwiedzać. Czy mają zatem znaczenie w pozycjonowaniu strony? Oczywiście nie jest to takie proste. Mimo braku przekierowań dla Google crawlerów, linki nofollow zapewniają pewną wartość odwiedzin stronie, na której link został umieszczony – generują ruch i również liczą się w pozycjonowaniu, poniewaz ważna jest ogólna liczba linków prowadząca do danej strony.

Linki nofollow wyglądają bardzo naturalnie dla robotów Google

Proporcje w profilu linków dofollow do nofollow powinny zostać zachowane, a więc każda witryna powinna posiadać pewien procent linków nofollow. Wykorzystanie ich zarówno na obcych domenach jak i na naszej stronie może zadziałać na plus dla działań pozycjonerskich.

Jak wynika z badań środowiska SEO, promowanie strony za pomocą tylko i wyłącznie linków nofollow również przyczyniło się do osiągnięcia wysokich pozycji w rankingach wyszukiwania. Prowadząc jednak kampanię SEO należy zadbać o to, by serwis był promowany zarówno przez linki typu dofollow jak i nofollow.

Dzięki temu witryna zbudowana jest naturalnie, a dla użytkowników nie gra roli rodzaj linku, który przekierowuje ich do żądanej strony – tym samym zwiększając popularność strony.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *