Najlepsze narzędzia dla UI/UX

Zastanawiałeś się kiedyś, które z narzędzi UI/UX jest najlepsze do tworzenia makiet, grafik czy wykresów? W poniższym artykule postaram się przedstawić i pokrótce opisać najczęściej używane narzędzia.

Na samym wstępie chcę jednak zaznaczyć, że branża UI/UX rozwija się bardzo dynamicznie, często powstają narzędzia, raz lepsze – raz gorsze, które wspierają pracę specjalistów. Podstawy podstawami, ale zacznijmy od początku. Jeśli nadal zastanawiasz się jak rozróżnić User Interface od User Experience albo chcesz się zagłębić w oba te tematy, zachęcam do zapoznania się z poprzednim wpisem mojego autorstwa.

Szczegółowo zostały tam wyjaśnione powyższe zagadnienia. Pozwoli to rozwiać wątpliwości lub po prostu poszerzyć Twoją wiedzę w tej dziedzinie – User Experience a User Interface – podstawowe różnice.

Gdzie by tu zamieszkać? Windows kontra MacOS

Podobnie jak przy budowie domu, najpierw trzeba wybrać które rejony bardziej nas interesują, centrum miejskiej aglomeracji, czy może jednorodzinny domek w jego okolicy. Tutaj jednak mamy do czynienia kolejno z systemem Windows lub MacOS. Jedno i drugie to potężne zaplecze pod nasze narzędzia, oba starają się trafić w użytkownika prostotą i zarazem możliwościami. W obu wariantach mamy do dyspozycji pracę stacjonarną oraz mobilną, dlatego tej kwestii nie będziemy omawiać, jedynie możemy podpowiedzieć, aby przemyśleć, jak często podróżujemy ze sprzętem lub czy wolimy pracę w domowym zaciszu, a może jednak w miejskiej kafeterii.

Wróćmy jednak do samych systemów operacyjnych. Przez ogólnoświatowe upodobanie wśród twórców różnych treści, począwszy od pisania tekstów, przez tworzenie makiet i stron internetowych, skończywszy na obróbce zdjęć i wideo, znacznie częściej wybierany jest system MacOS. Jego niewątpliwą zaletą jest stabilność pracy oraz optymalizacja, przez co aplikacje na ten system są niezwykle szybkie i lekkie, dzięki czemu możemy, np. dłużej pracować mobilnie.

System Windows oferuje jednak sporo produktów typu open-source, współtworzonych przez grono osób z całego świata, które nieraz są darmowe, nie oznacza to jednak od razu, że darmowe znaczy gorsze. Jeżeli dopiero zaczynamy zagłębiać się w temat planowania i tworzenia UI/UX warto zainteresować się najpierw darmowymi programami, aby w przyszłości i wraz z naszym rozwojem przesiąść się na programy o większych możliwościach.

Najpopularniejsze narzędzie to?

Jednym z najpopularniejszych narzędzi, o których prawdopodobnie mało kto może wiedzieć, mimo że ludzie używają go od tysięcy lat, jest najzwyklejsza kartka i ołówek – w szczególnych przypadkach może być też długopis.

Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest głównie to, że nigdy nie skończy się nam w tym bateria, co najwyżej może się wypisać ołówek czy wkład w długopisie, ale znacznie łatwiej znaleźć w sklepie ołówek bądź długopis niż baterie do laptopa, czyż nie?

Wiadomo, nie zilustrujemy tutaj pełnych przejść na stronie czy ciekawych animacji, ale pozwoli to wstępnie zarysować nasz plan. Jedziemy metrem i nie posiadamy przy sobie żadnego lepszego narzędzia, szkoda by było stracić ciekawy pomysł, uważając, że przecież się go zapamięta.

Pozwólmy sobie na to wszyscy – darmowe narzędzia

Jak już wyżej wspomniałam, w sieci mamy dostęp do wielu narzędzi, które są darmowe. Różnią się one jednak sposobem, w jaki są darmowe. Niektóre odbierają nam dostęp do pewnych funkcji, automatycznych rozwiązań, bądź części aplikacji, dopóki nie zapłacimy za pełny dostęp. Inne, np. tylko ograniczają nam miejsce na aktualne projekty, dając jednak pełny wachlarz możliwości, a nam swobodę działania.

Figma – to aplikacja do tworzenia interfejsów i grafik. Główną jej zaletą jest możliwość korzystania z wersji przeglądarkowej. Zawiera ona przyjazny interfejs i możliwość tworzenia animacji, które niewątpliwie uatrakcyjnią odbiór aplikacji przez klienta. Będzie on w stanie zrobić to nawet w czasie naszego projektowania, co na pewno usprawni cały projekt.

Wersja darmowa nakłada pewne ograniczenia na użytkownika, mowa tutaj o maksymalnie trzech prowadzonych naraz projektach, ograniczonej historii edycji do 30 dni, a także maksymalnej ilości 2 edytorów. Pakiet profesjonalny kosztuje $12, nie jest to wygórowana kwota. Dodatkowym atutem jest fakt, że studenci oraz edukatorzy ten zestaw mogą otrzymać za darmo, jeśli chcemy poszukać dodatkowego zarobku w trakcie studiów, myślę, że ten program sprawdzi się idealnie.

Marvel – jest aplikacją podobną do Figmy, również oferuje wersję przeglądarkową. Atutem jego jest możliwość wysłania SMSem linku do prototypu, który klient może odtworzyć na telefonie. Nie jest polecany do tworzenia dużych i rozbudowanych projektów. Wiele osób które, miały możliwość skorzystania z tej aplikacji uważa, że posiada ona nieco uboższą bibliotekę animacji.

Program nadaje się do tworzenia szybkich prototypów z bardzo prostych kształtów. Marvel przez wielu nie jest polecany również jeśli chodzi o pracę z zespołem, nie oferuje on tylu funkcji co konkurencja na tym poziomie. Osobiście uważam, że warto choć raz z niego skorzystać, by przekonać się że jest bardzo przydatnym narzędziem.

Zasmakuj odrobiny luksusu

Axure – jest pierwszą aplikacją z segmentu płatnych. Przez wielu UX Designerów jest pionierem wśród tego typu aplikacji, zgodnie nawet twierdzą, że jest to pozycja obowiązkowa dla osób, które chcą podjąć się tej tematyki na poważnie, gdyż wiele rozwiązań z tego programu zostało zaimplementowanych przez konkurencję. Uważany za program przeciętnie skomplikowany, oferuje natomiast możliwość tworzenia bardzo rozbudowanych makiet i diagramów.

Nie posiada on swojej wersji przeglądarkowej, co w pewnym aspekcie jest plusem, gdyż twórcy skupili się na funkcjonalności i wydajności wersji pulpitowej. Minusem, na który zwraca uwagę spora część odbiorców, jest uboga ilość animacji oraz przejść, służących do wizualizacji odbioru makiety.

Balsamiq – jedno z prostszych narzędzi do tworzenia makiet. Jego urok polega na prostocie. Szeroki wybór elementów, dostępnych na stronach www, aplikacjach mobilnych lub w sklepach. Program jest na tyle przyjazny, że wystarczy wybrać odpowiedni element, przeciągnąć go na nasz projekt, dopasować jego rozmiar i gotowe. Program posiada 30-dniowy okres testowy. Dostępny jest na każdej platformie, posiada aplikację online oraz wtyczkę Google Drive czy Jira. .

Adobe XD – jedno z wielu narzędzi, które dostarcza nam firma Adobe. Lider w tworzeniu narzędzi przeznaczonych do konkretnych celów. Również i tym razem stworzyli oni narzędzie skierowane dla projektantów UI/UX. Warto wspomnieć o tym, że posiadamy tutaj wersję darmową, jednak jest ona przeznaczona do samodzielnej pracy nad całym projektem. Wersja płatna zawiera nieograniczone współdzielenie projektów oraz rozbudowaną wersję biblioteki fontów – Typekit.

Jedną z niewątpliwych zalet tego programu jest fakt, że współgra on doskonale z innymi aplikacjami tego producenta. Dzięki temu będziemy w prosty wręcz sposób edytować grafikę na makiecie lub utworzyć nową ikonkę w formacie wektorowym.

Najdroższe programy do UX/UI

Sketch – jego podstawową różnicą względem powyższych programów jest fakt, że uruchomimy go tylko na komputerach z systemem MacOS, dodatkowo jest on płatny. Przez wielu UX Designerów jest to najlepszy program do tworzenia makiet, projektów oraz interfejsów. Google, Facebook, Nintendo to tylko parę firm, które zaufało tej aplikacji i korzystają z niej tworząc wygodne dla użytkownika UI oraz UX.

Jego niewątpliwą zaletą jest wbudowana obsługa rysowania grafiki wektorowej. Ma bardzo wygodny interfejs, do którego można się szybko przyzwyczaić, a także rozbudowane skróty klawiszowe, sprawiające, że po ich nauczeniu pewne elementu interfejsu już nie będą nam potrzebne.

Przez popularność programu, istnieje do niego wiele wtyczek, które rozbudują aplikacje, naprawiają błędy, o których twórcy nie mają czasu pomyśleć lub po prostu dodające integralność z podobnymi aplikacjami, a także systemami zarządzania projektami.

Podsumowanie

To tylko cząstka programów, który usprawniają pracę specjalistów UI/UX. W tym artykule skupiłam się na tych najbardziej popularnych. Chciałabym, by jednak nie zapomniano o gigantach takich jak Adobe Photoshop, Adobe Illustrator czy nieco świeższych odkryciach – atomic. Należy jednak pamiętać że nie ważne jaki to program, najważniejsza jest Wasza koncepcja. By projekt był dobry musi być on odpowiednio przemyślany. Pamiętajcie by próbować nowych rzeczy, nie zamykajcie się tylko na jedno konkretne narzędzie – czas leci, narzędzia się zmieniają.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *