Najważniejsze algorytmy Google – Panda, Pingwin, Koliber

Ogólnikowo można powiedzieć, że algorytm to wykonywanie danych czynności po sobie, aż do osiągnięcia zamierzonego celu. Choć brzmi to zawile to musimy wiedzieć, że algorytmy są dookoła nas.

Przykład? Wpiszmy w wyszukiwarkę Google frazę „buty damskie”. Wyniki, które otrzymaliśmy to nic innego, jak efekt działania algorytmów.

Panda, Pingwin, Koliber – najważniejsze algorytmy Google

Chcąc skutecznie pozycjonować swoją witrynę, należy wiedzieć, które działania okażą się skuteczne, a które mogą zaszkodzić całemu procesowi. Na przestrzeni wielu lat, Google wprowadziło 3 najważniejsze algorytmy, które przeglądają naszą stronę i na podstawie uzyskanych informacji decydują o ewentualnych karach lub premiach. Poznaj Pandę, Pingwina i Kolibra.

Algorytm Panda

Niech nie zmyli Cię miłe skojarzenie z niezdarnym zwierzęciem. Panda w tym przypadku dba o to, aby Twoja treść była unikalna, tzn. nie pochodziła z innych witryn. Dotyczy to również opisów produktów oraz kategorii. Algorytm ten został wprowadzony do Polski w 2011 roku.

Jeśli nie chcesz, żeby algorytm nałożył na Ciebie karę, która może znacznie pogorszyć wyniki pozycjonowania – zadbaj, aby Twoja treść była jedyna w swoim rodzaju, bez ctrl+C i ctrl+V z innych witryn

Nie tylko duplikaty treści są negatywnie obierane przez Pandę. Jeśli w Twojej treści znajduje się zbyt dużo fraz kluczowych, przez co tekst wygląda nienaturalnie dla użytkownika – również możesz spodziewać się kary. Na osłodę warto dodać, że Panda nie tylko karze, ale też nagradza. Jeśli Twoja treść będzie zoptymalizowana, unikalna i dobrze napisana pod kątem użytkownika – wtedy możesz zyskać premię w postaci lepszych pozycji w SERP.

Algorytm Pingwin

Kolejny zwierzak, który kojarzy się tylko pozytywnie i ponownie w tym przypadku, nie ma z tym nic wspólnego. Pingwin to poszukiwacz pożywienia w oceanach… Wróć. To nie o tym mowa. Ten konkretny Pingwin skupia się na jakości linków.

Od kiedy wszedł w życie, w 2012 roku wywołał istną rewolucję – od tego momentu zbytnie przesycenie tekstu frazami kluczowymi, niedostosowanie treści do użytkownika oraz spamerskie techniki linkowania przestały się opłacać. Webmasterzy i działy skupiające się na pozycjonowaniu otrzymały jasny przekaz — od tej chwili osoba wpisująca frazę w okienko wyszukiwarki jest najważniejsza i dla każdego, kto będzie robił inaczej, może poznać drugie, mniej urocze oblicze Pingwina.

Również zdobywanie wielu, słabych jakościowo linków zaczęło być postrzegane negatywnie. Techniki spamerskie, działania określane mianem Black Hat SEO zostają wyłapywane przez algorytm oraz natychmiastowo karane.

Podsumowując – jeśli nie chcesz, aby na Twojej stronie zawitał Pingwin, zadbaj o jakość treści oraz prześledź profil linków prowadzących do witryny.

Algorytm Koliber

Nie wiemy dokładnie skąd pomysł, aby nazwać algorytm właśnie od małego ptaka z rodziny kolibrowatych, ale możemy zauważyć, że pracownicy Googla są fanami zwierząt.

Zasada jego działania jest bardzo prosta, otóż pomaga on w przypadku wyszukiwania fraz z tzw. długiego ogona (eng. long tail) oraz premiuje lokalne wyniki wyszukiwania.

Chcesz kupić nowe buty, będąc w Krakowie? Możesz być pewien, że Koliber się tym zajmie i pokaże Ci sklepy z butami w Twojej okolicy. A może szukasz damskich zimowych kozaków w kolorze czarnym? Tutaj również możesz liczyć na pomoc algorytmu, który został stworzony właśnie po to, aby Ci pomóc znaleźć to czego szukasz i najlepiej blisko Ciebie.

Dodatkowo Koliber nie opiera się tylko na wpisywanych frazach i w ten sposób dopasowuje konkretne litery do siebie. W pewnym sensie Koliber jest przełomowy, ponieważ rozumie wpisywaną przez użytkownika treść. Algorytm rozpoznaje synonimy wpisywanych fraz.

Algorytm został wprowadzony w 2013 r., ponieważ Google starało się jak najlepiej odpowiadać na zapotrzebowania użytkownika. Koliber jest jedną z tych metod, która w znacznym stopniu zrewolucjonizowała wyszukiwanie, na pierwszym miejscu stawiając usługi lokalne.

Podsumowanie

Wprowadzenie algorytmów spowodowało niemałe zamieszanie w pozycjonowaniu. Działy SEO w każdej firmie musiały uczyć się wielu nowych rzeczy oraz ponownie dostosowywać witryny do nowych wymogów oraz zwracać większą uwagę na jakość treści oraz linków.

Każdy z wyżej wymienionych algorytmów w dalszym ciągu jest rozwijany, tak, aby jeszcze lepiej spełniał swoje zadanie. Co to oznacza dla użytkownika? Można się spodziewać, że każde nasze wyszukiwanie będzie jeszcze lepiej dopasowane do naszych intencji. Wielokrotnie się zaskoczymy, skąd wyszukiwarka czego dokładnie szukamy.

Z kolei dla branży SEO każda zmiana algorytmu to jedna wielka niewiadoma i ponowna walka o pozycje klienta. Niektórzy dzięki temu zyskują, inni z kolei bardzo mocno tracą. Każdy ruch ze strony Google jest natychmiastowo analizowany przez grupy profesjonalistów, dzięki czemu każde ich działanie jest dokładnie przemyślane oraz pomaga utrzymać pozycje klienta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *