Rok 2021 był jednym z najbardziej dynamicznych, jeśli chodzi o zmiany w marketingu, szczególnie w przypadku SEO. W poszczególnych miesiącach mogliśmy się dopatrzeć bardziej lub mniej znaczących funkcji, które przekładały się na działania związane z marketingiem internetowym.
Co więcej, nieustannie słyszymy o nowych zmianach, które czekają nas w przyszłych miesiącach. Jednak skupmy się na tym, co działo się w bieżącym roku. Zbiór najważniejszych zmian, które wiele zaoferowały reklamodawcom, znajdziesz w niniejszym artykule.
Co zmieniło się w SEO?
Z pewnością większość specjalistów z branży SEO może przyznać, że w 2021 roku działo się bardzo dużo. Nowe rozwiązania, zmiany algorytmu czy dodatkowe czynniki brane pod uwagę w rankingu, jak również wzrost konkurencyjności w poszczególnych branżach i większa ilość firm przenoszących biznes do Internetu z powodu pandemii sprawiła, że specjaliści nie mieli czasu na nudę.
Jak poszczególne zmiany wpłynęły na branżę SEO i co dokładnie się zmieniło? Odpowiedź znajdziesz poniżej.
Aktualizacja algorytmu recenzji produktów Google
Głównym celem aktualizacji było większe skupienie się na treści publikowanych recenzji odnoszących się do poszczególnych produktów i usług. Dzięki temu w sieci miały pojawiać się wyłącznie wartościowe i przydatne opinie.
W ten sposób Google chce zapewnić użytkownikom, wysokiej jakości treści, bowiem większość decyzji zakupowych zostaje podjęta właśnie na podstawie opinii innych osób. Dlatego, najważniejsze jest skupienie się na publikacji wartościowych treści, zgodnie z wytycznymi, które udostępniło Google.
Kwestie, na które należy zwrócić szczególną uwagę to:
– stworzenie użytecznej witryny oraz zawarcie na niej stron, gdzie znajdują się dokładnie opisane treści,
– zapewnienie, że atrybuty alt i elementy są szczegółowo opisane,
– unikanie treści spamerskich,
– tworzenie podstron wartościowych dla użytkowników, a nie robotów Google,
– unikanie działań mających na celu poprawę pozycji witryny w wynikach wyszukiwań, które są niezgodne z etyką Google.
Aktualizacja algorytmu Google
Lipcowa aktualizacja algorytmu Google polegała na jednoczesnym wprowadzeniu licznych zmian, które wpłynęły na pozycjonowanie witryn w wynikach wyszukiwania. Skutkiem tego był fakt, iż wiele stron straciło swoją widoczność, natomiast inne znacznie zwiększyły pozycję w wyszukiwarce.
Zadaniem specjalistów SEO było uporządkowanie treści znajdujących się na stronach, ponieważ celem nowego algorytmu była dokładna ocena całej zawartości Internetu. Dzięki temu użytkownik zyskał lepsze dopasowanie wyników do wyszukiwanych pozycji, co znacznie wpływało na pozycję poszczególnych witryn.
Krótko mówiąc, powyższa aktualizacja spowodowała poprawę działania sztucznej inteligencji, która jest odpowiedzialna za dopasowanie wyszukiwań zgodnie z potrzebami użytkowników. Dla osób obsługujących strony internetowe było to pewnego rodzaju utrudnienie, ponieważ bez szczegółowych informacji na temat kolejnych aktualizacji, kłopotliwe okazało się określenie przyczyn dotyczących zmian widoczności witryny.
Core Web Vitals
Wprowadzenie wskaźników Core Web Vitals wiązało się z nowym sposobem ocenienia przez Google stron internetowych, a dokonana ocena przekłada się na pozycję witryny w wynikach wyszukiwań. Jeszcze bardziej rygorystycznie poddawane ocenie zaczęły być czynniki, takie jak: szybkość ładowania strony, przesunięcia elementów graficznych podczas ich ładowania oraz ilość czasu, po którym można dokonać pierwszej interakcji na stronie.
Skutkiem ogłoszenia zmian było poszukiwanie nowych rozwiązań, które pozwolą znacznie przyspieszyć działanie strony internetowej. Debatowano o najlepszych serwerach, sposobie minifikowania kodu czy rozmiarach elementów graficznych. Wprowadzenie wskaźników Core Web Vitals sprawiło również, że rozpoczęto przykładać większą uwagę na optymalizację strony dostosowanej na urządzenia mobilne.
Omawiane wskaźniki oraz możliwości ich monitorowania zostały wprowadzone do narzędzia Google Search Console, co ułatwiło analizę uzyskanych wyników.
Aktualizacja dotycząca linków spamerskich
Zadaniem aktualizacji było identyfikowanie linków spamerskich i ignorowanie stron, do których takowe się odnoszą. Dla osób posiadających strony internetowe oznaczało to, że gromadząc zbyt dużą ilość niewartościowych linków, muszą być świadomi tego, że ich witryna może zostać zignorowana.
Zmiany zostały wprowadzone głównie w celu ograniczenia nieuczciwych działań, a szczególnie nadużywania linków Exact Match, które pochodzą z jednego źródła.
Fragmenty odpowiedzi na zapytania użytkownika
Już na początku 2021 roku Google wprowadziło fragmenty z odpowiedzią, które stanowią wyróżnioną treść będącą odpowiedzią na zapytanie użytkownika w wyszukiwarce. Fragment zostaje wyświetlany w określonym bloku, widocznym nad wynikami organicznymi, dlatego nazywany jest również pozycją zero.
Fragment z odpowiedzią jest wyświetlany ze strony, która zawiera najbardziej wartościową treść i zawiera odpowiedź na zapytanie użytkownika. Poza treścią wyróżnione zostają URL, tytuł strony, a nawet element graficzny.
Fragmenty dostępne są w różnych rodzajach. Możemy zaobserwować paragraf, listę oraz tabelkę, z których ten pierwszy jest najpopularniejszy, a ostatni występuje bardzo rzadko.
Od momentu wprowadzenia rozszerzeń, zaczęto przykładać większą uwagę do treści znajdujących się na stronie, a w szczególności blogów. Istotne jest, aby umieszczać w nich wartościowe informacje, które stanowią najlepszą odpowiedź na zapytanie użytkownika, bowiem dzięki temu strona zyskuje szansę, aby stać się pozycją zero, co przekłada się na pozyskanie większej ilości konwersji, a w efekcie może również wpłynąć na wzrost sprzedaży.
Przepisywania atrybutów title
Ostatnia zmiana, o której chcemy wspomnieć w tym artykule polegała na przepisywaniu przez algorytm atrybutów title wyświetlanych stron. Wprowadzone zmiany są z pewnością zauważalne przez wszystkich użytkowników wyszukiwarki. Jej celem było lepsze dopasowanie wyniku wyszukiwania do treści zawartych na określonej podstronie.
Google podało, iż zmiany objęły niemal 20% wszystkich wyników wyszukiwania organicznego. Warto również dodać, że atrybuty dotknięte zmianą, budowane są na podstawie anchor textu linków wewnętrznych, jak również treści nagłówka H1, dlatego zdarzają się sytuacje, iż w wyniku przepisywania, treści wyglądają nielogicznie.
Należy zatem przyłożyć szczególną wagę do prawidłowej konstrukcji podstron, a w szczególności właściwą treść nagłówka H1, ponieważ wprowadzone zmiany mogą negatywnie oddziaływać na CTR pochodzący z wyników organicznych.
Podsumowanie roku 2021 w SEO
Jak widać, rok 2021 przyniósł wiele nowości, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron internetowych. Google nieustannie dostosowuje swój algorytm w taki sposób, aby zapewnić użytkownikom jak najwyższą jakość wyświetlanych treści.
Aby sprostać zmianom i utrzymać swoją pozycję w wynikach organicznych, należy nieustannie monitorować statystyki, analizować wyniki i przede wszystkim dokonywać optymalizacji witryny.