Systemy CMS – ranking i analiza

Chcesz założyć własny blog, sklep internetowy lub prostą stronę internetową? Jeszcze kilkanaście lat temu tego typu rzeczy były dosyć twardym orzechem do zgryzienia dla wielu osób, obecnie istnieje wiele narzędzi, które pomagają nam w tego typu przedsięwzięciach. Mowa tutaj o systemach CMS.

CMS, czyli co to takiego?

Rozwijając skrót z angielskiego otrzymamy Content Management System, co możemy łatwo przetłumaczyć jako System Zarządzania Treścią. Możliwe, że nadal całość niewiele mówi, pozwólcie, że bardziej to rozwinę.

Cały system możemy podzielić na dwa widoki, użytkownika oraz administratora. Użytkownik widzi tylko to, co powinien, natomiast od strony administratora mamy możliwość kreowania tego widoku, modyfikując menu, dodając wpisy, bądź ukrywając te już obecne.

Możliwa będzie tutaj zmiana całej szaty graficznej strony, aby była ona bardziej dopasowana do tematyki, jakiej witryna dotyczy. Wiele CMSów posiada przyjemne w użytkowaniu narzędzia, pozwalające określić jak poszczególne elementy strony mają wyglądać.

Do tego dochodzą rozbudowane edytory tekstów, za pomocą których napiszemy niejeden wpis, np. na blogu, za jego pomocą sformatujemy tekst, dodamy zdjęcia lub osadzimy łatwo filmik z Youtube, który będzie można obejrzeć bez przechodzenia na inną stronę.

Z dodatkowych opcji, jakie te systemy oferują, jest tworzenie kategorii, menu, tagów i wielu innych rzeczy, które pomogą nam łatwo poukładać treść na naszej stronie, a którą użytkownik będzie również w stanie bez większego trudu odszukać.

Od czego zacząć poszukiwanie idealnego CMS-a?

Na rynku istnieje wiele systemów, część jest lepsza od innych, inne wyróżnia pewien aspekt, a pozostałe po prostu są. Czym się więc kierować, aby mądrze wybrać i nie żałować?

Cena

Wbrew pozorom oferta tutaj jest bardzo szeroka. Na rynku znajdziemy wiele darmowych systemów CMS, gdzie udostępnione zostaną nam podstawowe funkcje, a w wersji płatnej otrzymujemy cały pakiet dodatków i wtyczek. Istnieje też wiele systemów płatnych – niektóre wykupujemy abonamnetowo, za inne płacimy raz.

Dodatki i opcje rozbudowy

Duże grono odbiorów równa się spora ilość osób tworząca wiele świetnych modułów, wtyczek i innych pomocnych narzędzi dla danego systemu. Dzięki temu np. jeden z najpopularniejszych systemów CMS – WordPress oferuje tysiące darmowych i płatnych wtyczek, które ułatwiają pracę nad stroną.

Intuicyjny interfejs administratora

Niektóre systemy oferują wersje demonstracyjne, gdzie potencjalny klient może zapoznać się z obsługą, zarówno po stronie użytkownika jak i administratora. Warto zwrócić uwagę na to, czy dane rozwiązanie oferuje proste, ale skuteczne narzędzia dodawania treści na naszą stronę. Dobrze będzie też przejrzeć CMS pod kątem UX i zadać sobie pytanie, czy dla naszego klienta taki CMS będzie czytelny i przejrzysty.

Łatwość instalacji

Każdy system wymaga instalacji, wiele z nich posiada w swojej ofercie usługi hostingowe, gdzie za drobną opłatą cała baza jak i pliki serwerowe będą przechowywane u konkretnego operatora. Mamy także możliwość pobrania plików na własne serwery, a dalsza konfiguracja nieraz przebiega bezproblemowo jeśli mamy, chociaż podstawowe pojęcie o zarządzaniu stronami internetowymi.

Pozycjonowanie stron w internecie 

Warto zrobić rozeznanie w temacie systemów CMS pod kątem optymalizacji strony względem SEO. Niektóre systemy oferują dedykowane wtyczki, służące optymalizacji, dzięki którym w łatwy sposób zmienimy meta title oraz meta description, które pomogą nam w wypozycjonowaniu naszej witryny.

CMS dla blogów i wizytówkowych stron internetowych

W tym segmencie mam do polecenia dwa systemy. Oba są naprawdę udanymi tworami, zmieniane są przez lata i dostosowywane do aktualnie panujących trendów, osobiście mogę je polecić każdej osobie, która dopiero zaczyna swoją przygodę z blogiem czy prostą wizytówką – stronę dla np. firmy.

WordPress

Najpopularniejszy ze wszystkich systemów CMS typu Open Source. Powstał głównie jako narzędzie do tworzenia blogów, czas jednak pokazał, że nie tylko nadaje się do tego.

To na nim powstają duże strony czy mniejsze sklepy internetowe. Skierowany jest głównie do osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę w tworzeniu treści, jednak dla osób bardziej obeznanych w temacie istnieje możliwość zainstalowania ciekawych wtyczek, dzięki którym mogą pokazać swoje umiejętności. Sam system jest darmowy, udostępnia on wiele bezpłatnych, jak i płatnych motywów czy dodatków.

Atutem jego jest prosty, przejrzysty i bardzo intuicyjny wygląd panelu administracyjnego. Pozwala on w bardzo prosty sposób dodać wpis na naszego bloga czy stworzyć całkiem nową podstronę.

Instalacja wtyczek jest banalnie prosta, co daje nam możliwość rozwoju i dostosowania strony pod własne preferencje.
System dodatkowo umożliwia osiągnięcie bardzo dobrych wyników pod kątem pozycjonowania strony. Dzięki możliwości dogrania wtyczek, mamy możliwość w bardzo prosty sposób ingerencji w meta title oraz meta description bez konieczności ingerencji w kod strony. Minusem WordPressa są luki w zabezpieczeniach, co moze się skończyć atakiem hakerskim. By temu zapobiec wystarczy zainstalować odpowiednie wtyczki zabezpieczające stronę oraz oferujące np. podwójne logowanie.

Joomla

Drugi z największych na rynku systemów, również typu Open Source. Podobnie jak WordPress jest on napisany w języku PHP, a za przechowywanie danych wykorzystuje bazę danych MySQL.

Swoją wydajnością zadowoli każdego, a opcje konfiguracji potrafią zakręcić w głowie od mnogości rozwiązań. Zintegrowany system dodatków pozwoli łatwo instalować interesujące nas moduły tworzone przez silną społeczność.

Joomla przez długi czas borykała się z problemem niezbyt intuicyjnego panelu administratora. Developerzy wzięli sobie do serca wszelkie sugestie od społeczności i wypuszczając wersję trzecią, niemalże całkowicie go przemodelowała, sprawiając, że operowanie nim stało się bardzo intuicyjne.

CMS dla sklepów internetowych

Sklepy internetowe to również w mniejszym lub większym stopniu systemy CMS lub silnik, tutaj już niestety na prowadzenie wybijają się płatne rozwiązania. Stosowana tutaj jest zazwyczaj płatność subskrypcyjna, podzielona na poziomy. Dane poziomy różnią się np. możliwością wystawienia maksymalnej ilości produktów, bądź opcją wyboru, chociażby koloru danego produktu bez potrzeby tworzenia ich osobno.

PrestaShop

Zaczniemy od czegoś darmowego, również na licencji Open Source. Najpopularniejszy silnik, zarówno dla początkujących jak i dopiero wkraczających na rynek sklepów, jak i dużych korporacji, które planują sprzedaż hurtową z rozbudowanym asortymentem.

Niewątpliwą zaletą jest wsparcie społeczności tworzące rozmaite dodatki oraz motywy, które usprawnią korzystanie z naszego sklepu lub polepszą jego walory wizualne.

System posiada niezwykle rozbudowane możliwości, dzięki którym łatwo będziemy zarządzać wystawionymi produktami, zamówieniami oraz stanem magazynowym. Zadbany pod kątem naszych relacji z klientami oraz możliwości sprawdzania szczegółowych statystyk sprzedaży.

Zaletą może być tak zintegrowany eksport produktów na serwisy aukcyjne. Całość dopełni newsletter czy system rabatowy, mogący przyciągnąć nowych klientów.

Magento

System ten został opracowany głównie dla dużych sklepów internetowych, aby łatwo i sprawnie zarządzać dużą ilością produktów. Tutaj możemy rozróżnić dwie wersje, podstawową Community Edition, czyli darmowe rozwiązanie dla niezbyt wymagających, a także Enterprise Edition, dająca dostęp do bardziej zaawansowanych narzędzi jak i statystyk.

Niezależnie co wybierzemy, dostaniemy rozbudowane systemu do analiz, raportowania czy zarządzania produktami. Istnieje także możliwość takiego dostosowania produktu, aby wyświetlał się on w zupełnie inny sposób od pozostałych.

System jest także przyjaźnie napisany dla SEO. Wiele darmowych rozwiązań oferuje niezbyt rozbudowane w tym kierunku narzędzia, co niestety negatywnie wpływa na pozycjonowanie naszej strony w sieci przez wyszukiwarki.

Całość niestety przez swoje rozbudowane możliwości jest wymagająca, zakup podstawowego serwera hostingowego, może w tym wypadku nie być najlepszym rozwiązaniem.

Podsumowanie

Omówione powyżej systemy to tylko przykłady, z którymi mimo wszystko warto zapoznać się szerzej. Oferowane możliwości są dużo większe, same konfiguracje graficzne sprawiają, że mimo tego samego systemu, witryny mogą się różnić w niemalże każdym detalu. Dla początkujących zalecałabym jednak wdrożenie się w WordPressa, jest prosty, lekki i przyjemny. Dla bardziej zaawansowanych postawiłabym na Joomle lub inne autorskie CMS’y. Liczę, że mimo wszystko Wasz wybór będzie trafny, a witryny chętnie odwiedzane.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *