UX a UI – podstawowe różnice

Każda osoba, rozpoczynając swoją przygodę z tworzeniem interfejsów dla użytkownika, zmaga się z podstawowym problemem – aby jego praca była zarazem ładna, a jednocześnie intuicyjna dla człowieka.

W dzisiejszych czasach dużo ludzi myli skrót UI z UX, postaram się pokrótce przedstawić podstawowe różnice pomiędzy tymi dwoma zagadnieniami. Zacznijmy więc od podstawowych definicji słów.

Czym jest UX?

Na User Experience składają się dwa kluczowe elementy – użyteczność i funkcjonalność. Zadaniem UX jest usprawnienie komunikacji pomiędzy programem a użytkownikiem. To przykładowo proste banery wyświetlające się użytkownikowi w momencie jego interakcji z danym programem, wysłanie formularza bądź podkreślenie błędów w nim zawartych (jeśli jakieś pole nie spełnia oczekiwanych wymagań).

Do UX trzeba także zaliczyć treść strony, przykładowo witryna internetowa oparta na opisach i recenzjach filmów. Nawet, gdy strona będzie posiadać bardzo ładny i przejrzysty dla użytkownika interfejs, może okazać się niewiele warta jeśli nie będzie zawierać gatunków filmowych, które są celem poszukiwania.

Dotyczy to także czasu, jaki użytkownik musi poświęcić na danej stronie celem otrzymania wymaganych informacji. Jeżeli strona za każdym razem będzie się odświeżać i na nowo generować, pokazując na początku biały ekran, odbiorca szybko się zniechęci. Natomiast przechodząc na następne artykuły, w momencie gdy wszystko odbędzie się płynnie, zachęci odbiorców do dalszego przeglądania zawartej tam treści. Więcej w naszym wpisie: Co to jest UX?

Analizą powyższych przykładów zajmuje się projektant UX.

– badanie doświadczeń, z jakimi klient ma często styczność.
– będąc takim projektantem, należy również zwrócić uwagę, do jakiej grupy docelowej chcemy trafić, tak aby dostarczyć im jak najwygodniejszy sposób na realizację działań, które witryna / program nam oferuje.

User Interface – podstawy:

Zapewne dążysz do tego, aby każdy przycisk był na swoim miejscu, tekst nie wybijał się względem całości, a Twoje logo nie było dominującym elementem strony?  Wszystko, co tworzysz, musi być spójne ze sobą, a jednocześnie przyjazne dla użytkownika.

User Interface to nic innego jak to, co użytkownik widzi, a także to, co pozwala mu na komunikację z zawartością strony. Elementami User Interface nazywane są wszystkie wizualne obiekty witryny/aplikacji/programu między innymi: menu, rozkład tekstu, kolorystyka czy galeria.

Poza cyfrowymi detalami UI również może odpowiadać za te fizyczne:

– klawiatury,

– panele sterowania,

– urządzenia peryferyjne.

Czym różni się praca projektanta UX od UI?

Projektant interfejsów użytkownika (UI) rozpoczyna pracę w miejscu, gdzie UX ją zakończył. Zajmuje się i rozumie jak rozmieścić poszczególne elementy przygotowując ogólny layout jak i podział (grid) strony.

Do jego zadań należy także odpowiedni dobór ikon, zdjęć, obrazków jak i ilustracji opisujących dane zagadnienie. Musi on także przemyśleć wszelkie miejsca na interakcję użytkownika, stworzyć animacje, które pozwolą mu osiągnąć zamierzone efekty. Krótko mówiąc, odpowiada on za aspekt wizualny, a także doprowadza do tego, aby strona była atrakcyjna dla potencjalnego klienta lub odbiorcy witryny.

UX/UI – dwa w cenie jednego?

Często zdarza się tak, że dany projektant potrafi zajmować się tworzeniem animacji, przeprowadzaniem wywiadów z użytkownikami, a nawet analizą statystyczną.

Jednak rzadko bywa, by wykorzystywał wszystkie cechy jednocześnie na jeden projekt. Wielokrotnie spotykamy się z ogłoszeniami o pracę na stanowisko “UX/UI”. Jednak należy zrozumieć, że to są dwie różne specjalizacje, które w jakiejś części się pokrywają.

Obie odnoszą się do użytkowników, mocno powiązane są z wyglądem oraz efektem końcowym produktu/witryny/programu. Nie da się jednak być ekspertem w obu dziedzinach.

Nasz mózg zdecydowanie woli skupić się na jednym konkretnym zadaniu, aniżeli na kilku innych. Osobiście uważam, że ciężko w tym przypadku stworzyć ładną szatę graficzną, skupiając się przy tym na wielu detalach oraz jednocześnie spoglądać na projekt z perspektywy osoby trzeciej pod kątem UX.

Osoby na takim stanowisku czasem muszą podjąć decyzje, w jakim kierunku ich interfejs będzie się rozwijał – przynajmniej na wstępnych etapach tworzenia go. Należy jednak pamiętać, że nigdy ostatecznie nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak użytkownik wykorzysta dane mu narzędzie, w związku z czym całość wraz z postępem aplikacji będzie ewoluować w późniejszym etapie.

UI bez UX – czy to w ogóle możliwe?

Jak najbardziej tak, głównie dotyczy to małych projektów bądź tych przeznaczonych na użytek wewnętrzny, gdzie będziemy mieli pewność, że z tego oprogramowania korzysta użytkownik, który wie, co wprowadza.

Oferuje to znacznie szybsze zaprojektowanie całej aplikacji oraz zdecydowanie zmniejszy koszta projektu, które musielibyśmy ponieść między innymi na analizę potrzeb. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby UX wdrażać wraz z rozwojem projektu, bądź podczas jego modernizacji. Jednak należy liczyć się z tym, że takie wdrożenie będzie dużo trudniejsze niż przy wprowadzaniu go na samym początku projektu.

Podsumowanie

Jak widać różnica pomiędzy UX, a UI polega głównie na podejściu do problemu jego analizy i w ostatecznym rozrachunku rozwiązania go. Należy mieć jednak na uwadze, że oba te tematy bardzo się mieszają. W związku, z czym należy zwracać szczególną uwagę, aby nie pogubić się oraz nie doprowadzić do sytuacji gdzie jedna z tych części znacząca wyprze drugą. Przez co w ogólnym rozrachunku otrzymamy niezbyt satysfakcjonujący nas wynik.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *